Infrastruktura i prawo

Rafał Wiechecki
29-03-2007, 00:00

W kwietniu na Radzie Ministrów przedstawiony zostanie projekt strategii rozwoju portów morskich. Będzie on wskazywał potrzeby tego sektora i nakreśli sposoby ich realizacji. A już teraz największe inwestycje infrastrukturalne realizowane są ze środków z UE.

W nowym okresie programowania (lata 2007-13) środki na rozwój transportu morskiego sięgną 600 mln euro. Dodatkowo 80 mln euro przeznaczone zostało na budowę kanału przez Mierzeję Wiślaną. Ponadto w tegorocznym budżecie na rozwój gospodarki morskiej przewidziano o 19 proc. więcej środków niż w 2006 r., czyli 410 mln zł (345 mln zł). Wydatki bieżące będą większe o 9 proc., a inwestycyjne — o 52 proc. Pieniądze nie zostaną „przejedzone”.

Wkrótce ruszy gruntowna modernizacja portów morskich. W niektórych już realizowane są prace za — tylko ze środków unijnych — blisko 500 mln zł. To dziewięć dużych inwestycji.

Priorytetem Ministerstwa Gospodarki Morskiej jest wzmocnienie konkurencyjności polskich armatorów na światowym rynku. Dlatego opracowujemy takie instrumenty prawne, dzięki którym armatorzy i marynarze będą chcieli pracować pod biało-czerwoną banderą. Skutek? Ustawa o podatku tonażowym. Kolejna — o zatrudnieniu na morskich statkach handlowych — jest już na etapie uzgodnień międzyresortowych. Jeśli zostanie ona przyjęta w formie, w jakiej wyszła z ministerstwa, to biało-czerwona bandera stanie się naprawdę atrakcyjna. Ponadto dokonamy nowelizacji kodeksu morskiego. To szansa na unowocześnienie naszego systemu prawnego.

Strategicznym celem ministerstwa jest intensyfikacja współpracy na kierunku Północ — Południe. Oczywiście, powinniśmy rozwijać współpracę na linii Wschód — Zachód: i z Niemcami, i z Rosją, ale w ramach dobrze pojętych bilateralnych stosunków. Zapewniam, że już wkrótce możliwe stanie się zdynamizowanie wzrostu wymiany gospodarczej Polski z pozostałymi krajami basenu Morza Bałtyckiego.

Rafał Wiechecki

minister gospodarki morskiej

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rafał Wiechecki

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Infrastruktura i prawo