Innova kupuje etykiety od Abrisu

Marcel ZatońskiMarcel Zatoński
opublikowano: 2019-04-23 22:00

Innova Capital kontynuuje poligraficzne zakupy. Po przejęciu Drukarni Embe Press odkupiła od Abrisu spółkę CheMeS.

Fundusze private equity widzą pieniądze w etykietach. Innova Capital, znana m.in. z inwestycji w Wirtualną Polskę, podpisała wiążącą umowę zakupu spółki CheMeS, która zajmuje się produkcją etykiet samoprzylepnych i termokurczliwych. Sprzedającym jest fundusz Abris, który zainwestował w spółkę pod koniec 2015 r. Wartości transakcji nie ujawniono.

Z RĄK DO RĄK:
Z RĄK DO RĄK:
Fundusz Innova, w którym dyrektorem zarządzającym jest Michał Wojdyła, odkupił od Abrisu producenta etykiet i ma w portfelu już dwie spółki z branży. Zapewnia, że mają one komplementarną ofertę, i planuje konsolidację branży.
Fot. ARC

Zgodnie z ostatnimi danymi z KRS CheMeS miał w 2017 r. 77,6 mln zł przychodów i 8,4 mln zł zysku operacyjnego. Pod skrzydłami Abrisu stworzona w 1993 r. i wciąż kierowana przez rodzinę Szperlińskich spółka zainwestowała w powiększenie bazy produkcyjnej, weszła też m.in. w produkcję tub laminowanych. Zakup CheMeSu to już druga w ostatnim czasie transakcja Innovy w branży opakowań. Pod koniec marca fundusz kupił 80 proc. udziałów Drukarni Embe Press, specjalizującej się w produkcji opakowań i etykiet dla branży napojowo-spożywczej.

Sławomir Bezdek i Marian Mamczarz, twórcy spółki, zachowali 20-procentowy pakiet udziałów. Innova deklarowała wtedy, że jest zainteresowana konsolidacją rynku opakowań giętkich — w tym etykiet — w Polsce i Europie Środkowej.

— Embe Press i CheMeS to czołowi gracze w sektorze etykiet w Polsce, o komplementarnej ofercie produktowej oraz różnorodnych grupach klientów, co stanowi o wysokiej atrakcyjności obu tych inwestycji z perspektywy funduszu — mówi Michał Wojdyła, dyrektor zarządzający w Innovie.

Innova ma przedstawić szczegółowe plany konsolidacji rynku poligraficznego po uzyskaniu zgody na transakcje od Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Tymczasem dla Abrisu sprzedaż CheMeSu nie oznacza wycofania się z branży opakowań. Fundusz jest jeszcze właścicielem dużej grupy Dot2Dot, którą stworzył dzięki przejęciu w 2015 r. poznańskiego producenta opakowań tekturowych Graf-Poz, a potem powiększył dzięki zakupie gdańskiej spółki Druk Markuszewski i Drukpolu spod Warszawy. W ubiegłorocznym raporcie „Rynek poligraficzny i opakowań z nadrukiem”, przygotowanym przez KPMG i Polskie Bractwo Kawalerów Gutenberga, sprzedaż całego polskiego sektora poligraficznego, zatrudniającego ponad 50 tys. osób, szacowano na 16,1 mld zł. Jedną czwartą wyniku zapewniają rynki eksportowe (zwłaszcza Niemcy), a wielkość branży rośnie o ponad 4 proc. rocznie. Opakowaniami i etykietami interesowały się też inne fundusze.

W 2010 r. Highlander Partners zainwestował w spółkę Akomex ze Starogardu Gdańskiego, którą następnie powiększył dzięki przejęciu DrukPaku, notowanego na rynku NewConnect. Na początku tego roku pisaliśmy też w „PB” o transakcji Biura Inwestycji Kapitałowych Banku BNP Paribas, które kupiło mniejszościowy pakiet w produkującej opakowania firmie Dafo Plastics z Nowego Targu.