InPostowi rośnie nowy konkurent

Marcin BołtrykMarcin Bołtryk
opublikowano: 2024-06-06 20:00

Założyciel nieistniejącej już kurierskiej marki Siódemka rzuca wyzwanie InPostowi. Buduje europejską sieć pakomatów (nie mylić z paczkomatami) i zamierza zrewolucjonizować rynek kurierski.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

- jaki pomysł na zrewolucjonizowanie rynku paczkowego ma nowa marka

- kiedy usługa będzie dostępna

- czym 7box.eu chce przekonać do siebie klientów

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Włodzimierz Stańczak, założyciel Siódemki, jednej z największych polskich firm kurierskich, która w 2014 r. została przejęta przez DPD, zatęsknił za rynkiem KEP (przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych). Wykorzystując swoje logistyczne doświadczenie, uruchamia projekt o nazwie 7box.eu i zamierza nim zrewolucjonizować rynek e-commerce i odebrać kawałek rynku kurierskiemu gigantowi — spółce InPost.

7box.eu to nowoczesna sieć pakomatów otwarta dla wszystkich operatorów kurierskich i wszystkich uczestników rynku zarówno nadawców, jak też odbiorców wszelkich towarów — mówi Włodzimierz Stańczak.

Dodaje, że pomysł jest skierowany do bardzo szerokiego grona partnerów — firm kurierskich (ogólnopolskich i lokalnych), wszystkich dostawców towarów (w tym sklepów stacjonarnych) oraz indywidualnych konsumentów. Usługa ma na celu ułatwienie procesu nadawania i odbierania paczek oraz internetowych zakupów spożywczych.

— Odbiorcy przesyłek dostarczonych za pośrednictwem naszych pakomatów nie poniosą dodatkowych kosztów, opłaty za korzystanie z tworzonej obecnie infrastruktury będą ponosić firmy kurierskie lub dostawcy towarów — zapewnia Krzysztof Pawłowski, współzałożyciel 7box.eu, w przeszłości również związany z Siódemką.

Na początek pakomaty staną w największych polskich miastach, z czasem sieć ma objąć również mniejsze miasteczka i osady. 7box.eu ma też zagraniczne ambicje — w kolejnych miesiącach planuje rozszerzyć sieć o inne kraje europejskie.

— Ważnym elementem naszej strategii będzie nawiązanie współpracy z lokalnymi i krajowymi firmami kurierskimi i e-commerce'owymi oraz z tradycyjnymi sklepami, aby umożliwić ich klientom korzystanie z tego unikatowego rozwiązania — mówi Włodzimierz Stańczak.

Na polskim rynku 7box.eu będzie konkurował przede wszystkim z InPostem, liderem branży.

— Naszą kluczową przewagą konkurencyjną jest otwartość na wszystkich operatorów kurierskich oraz integracja ze wszystkimi nadawcami paczek, co czyni ten projekt wyjątkowo uniwersalnym i elastycznym — twierdzi Włodzimierz Stańczak.

Projekt 7box.eu to pomysł założyciela firmy kurierskiej Siódemka i jego partnerów, którymi są przede wszystkim ogólnopolskie i lokalne sieci handlowe.

Integracja z systemami wielu firm kurierskich oraz nadawców paczek pozwoli na szybkie i skuteczne wdrożenie nowego standardu usług na rynku w Polsce i Europie. Nasze rozwiązanie wprowadzi wiele nowych funkcji. Chodzi np. o możliwość identyfikacji tożsamości i wieku odbierającego przesyłki, dzięki czemu będzie możliwa dystrybucja towarów takich jak tytoń czy alkohol — mówi Włodzimierz Stańczak.

Pierwsze pakomaty mają zostać uruchomione w ciągu kilkunastu tygodni. Do końca roku sieć ma objąć największe polskie miasta. Kolejne miesiące to dalsza ekspansja w kraju i instalowanie pierwszych urządzeń w krajach unijnych.

Łakomy kąsek

W 2023 r. w Polsce zrealizowano 1,052 mld przesyłek, rok wcześniej 901 mln, w 2019 zaledwie 441 mln. Obecnie paczki są najczęściej realizowaną usługą pocztową. Przesyłki kurierskie stanowią w 71,3 proc. wartości rynku pocztowego (16,51 mld zł) oraz 51,7 proc. wolumenu usług pocztowych. Segment przesyłek kurierskich przez ostatnie lata sukcesywnie zwiększał wolumen w ślad za rozwojem handlu e-commerce. Rocznie oznaczało to wzrost na poziomie kilkudziesięciu milionów sztuk i wzrost przychodów o setki milionów złotych. Czołowych dziesięciu operatorów pocztowych świadczących usługi w segmencie przesyłek kurierskich i osiągających przychody na poziomie co najmniej 100 mln zł rocznie miało w 2023 r. w tym segmencie rynku 99,3 proc. udziału w wolumenie oraz 98,5 proc. w przychodach. Barierę 100 mln zł osiągniętych rocznie przychodów przekroczyło w minionym roku trzech operatorów pocztowych.

Z szacunków Urzędu Komunikacji Elektronicznej wynika, że w 2024 r. liczba dostarczonych przesyłek kurierskich wyniesie 1,2 mld sztuk, rok później 1,34 mld, w 2026 1,5 mld , a w 2027 aż 1,65 mld.