Inspektorzy odzyskali dla pracowników 150 mln złotych

opublikowano: 12-03-2014, 00:00

Za naruszenia w wypłatach wynagrodzeń PIP ukarała w 2013 r. mniejszą liczbę pracodawców niż rok wcześniej. Mniej też było wniosków do sądu.

Tylko o ok. 2 proc. przybyło w ubiegłym roku firm, w których inspektorzy pracy stwierdzili niewypłacanie pensji. Kontrole przeprowadzone w 2013 r. ujawniły takie przypadki u 3002 pracodawców, rok wcześniej u 2947. Jednocześnie w niewielkim stopniu, o ok. 1,8 proc., spadła liczba osób, którzy w skontrolowanych zakładach nie otrzymywali wynagrodzeń. Dotknęło to 105,8 tys. pracowników, w 2013 r. — 107,7 tys.

5,6 tys. mandatów karnych

Państwowa Inspekcja Pracy (PIP) odnotowała także inne pozytywne zmiany w podmiotach poddanych ubiegłorocznym kontrolom przestrzegania przepisów w sferze wynagrodzeń i innych świadczeń. O 14,8 proc. mniejsza okazała się kwota niewypłaconych należności, wynikających z decyzji inspektorów pracy — spadła ona z 230 mln zł do 196 mln zł. Ponadto w mniejszej liczbie firm, o ok. 5 proc., inspektorzy ujawnili różnego rodzaju naruszenia wspomnianych przepisów. Uchybienia stwierdzono u 16,6 tys. pracodawców (u 17,5 tys. w 2012 r.), co spowodowało nałożenie 5,6 tys. mandatów karnych (5,7 tys. w 2012 r.) oraz zastosowanie 3,4 tys. środków wychowawczych, jak np. pouczenia czy ostrzeżenia (tyle samo było w 2012 r. Inspektorzy pracy skierowali do sądu 1471 wniosków o ukaranie (rok wcześniej — 1480). PIP informuje, że według wstępnych danych, z 4 marca 2014 r., dzięki zastosowaniu się przez pracodawców do decyzji, wniosków w wystąpieniach i poleceniach ustnych wydanych przez inspektorów pracy, wyegzekwowano na rzecz poszkodowanychpracowników ponad 150,4 mln zł.

89,8 tys. kontroli PIP

Ogółem, od stycznia do grudnia 2013 r. Państwowa Inspekcja Pracy przeprowadziła 89,8 tys. kontroli — o 100 mniej niż w roku poprzednim. W związku ze stwierdzonymi wykroczeniami, zarówno w sferze prawnej ochrony pracy, legalności zatrudnienia, jak i bezpieczeństwa i higieny pracy, inspektorzy pracy nałożyli 19 tys. mandatów, zastosowali 16,1 tys. środków wychowawczych, skierowali 3,8 tys. wniosków do sądu. W analogicznym okresie 2012 r. było to odpowiednio: 18,9 tys., 15,3 tys. i 3,8 tys.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane