Insurtechy zmienią układ sił na rynku

Analiza ryzyka oddana w „ręce” sztucznej inteligencji, polisy sprzedawane tylko przez aplikacje mobilne — to wizja przyszłości sektora ubezpieczeniowego.

Firma doradztwa personalnego HRK zbadała nastawienie szefów spółek ubezpieczeniowych w Polsce do insurtechów, czyli firm tworzących nowe technologie dla sektora ubezpieczeniowego. Okazuje się, że 86 proc. z nich traktuje nowe, innowacyjne zespoły powstające na rynku jako inspirację do wychodzenia poza dotychczasowy, tradycyjny model działania. Natomiast zdaniem pracowników „dużych ubezpieczycieli”, firmy z tego sektora powinny zacząć same przeistaczać się w swoiste insurtechy, ponieważ jest to obecnie warunek konieczny do odniesienia sukcesu rynkowego.

Z deklaracji szefów firm wynika, że już teraz stwarzają oni pracownikom możliwość rozwoju kompetencji cyfrowych (71 proc. wskazań). W przedsiębiorstwach planowane są związane z tym nowe projekty (80 proc.). Perspektywa zatrudnionych jest zgoła odmienna — mniej niż 40 proc. firm ubezpieczeniowych doszkala ich np. w zakresie zarządzania i usprawniania aplikacji, znajomości podstaw programowania, analiz metadanych, pracy na odległość i komunikacji w przestrzeni wirtualnej.

Firmy ubezpieczeniowe, które zdecydowały się na wprowadzanie nowych technologii, robią to powoli i małymi kroczkami. W związku z tym dostęp do innowacyjnych narzędzi, a tym samym szansę na rozwój kompetencji cyfrowych, mają — jak na razie — nieliczni. Jednak już dziś możemy prognozować, że za trzy, cztery lata nowe technologie będą wykorzystywane w codziennej pracy przez całe zespoły, a nie — jak obecnie — pojedynczych pracowników.

Obecnie zmianie ulega także nastawienie samych klientów. Dla milenialsów duże znaczenie ma przenoszenie obsługi do aplikacji mobilnych. Szybkiej i zdalnej obsługi oczekują też starsze pokolenia — choć w nieco mniejszym stopniu. Jest to jeden z bodźców popychający firmy ubezpieczeniowe w stronę nowych technologii. Według specjalistów, do technologicznej rewolucji dojdzie najszybciej w zakresie obsługi klienta (to opinia 60 proc. respondentów), sprzedaży (48 proc.), oceny ryzyka (46 proc.), likwidacji szkód (44 proc.) i płatności składek (26 proc.).

— Klienci oczekują pozytywnego „user experience”, opartego na wiarygodności, intuicyjności i relacyjności. Na rynku przetrwają te firmy, które w innowacyjności dostrzegą przewagi konkurencyjne — intuicyjność rozwiązań, czas wdrożenia i łatwość korzystania — mówi Agnieszka Wrońska, prezes Link4.

Ubezpieczyciele coraz częściej zaczynają więc przyglądać się start-upom. Współpracę z młodymi przedsiębiorcami — za pośrednictwem programu realizowanego przez MIT Enterprise Forum Poland — zdecydowały się podjąć m.in. Nationale-Nederlanden i Sollers Consulting.

— Widzimy, że polscy ubezpieczyciele liczą na współpracę ze start-upami i nowe niestandardowe pomysły. Mentalnie gotowość rośnie, ale dobre pomysły czasem blokuje IT — podkreśla Grzegorz Podleśny z Sollers Consulting.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Insurtechy zmienią układ sił na rynku