Interia rośnie wraz z rynkiem reklamy

Robert Kurowski
opublikowano: 14-05-2007, 00:00

Wzrost zainteresowania Interią, co przekłada się na jej giełdowy kurs, to rezultat publikacji bardzo dobrych wyników finansowych z pierwszego kwartału. Cena akcji znalazła się wyraźnie powyżej pułapu kilkumiesięcznej oscylacji oraz ponad poziomem 64,15 zł, za które Comarch chce kupić 390 tys. akcji imiennych Interii w ogłoszonym wezwaniu. W czwartek Bauer Media Invest wezwał w kontrwezwaniu do sprzedaży wszystkich akcji spółki, dających 59,08 proc. głosów na WZA po 64,47 zł. Zaproponowana cena nie wskazuje jednak, żeby podmiot ten za wszelką cenę chciał przejąć całą spółkę. Wezwanie to wynika jedynie z wymogów prawa i jest efektem zakupu przez Ba- uer Media Invest grupy Broker FM. Niemniej wymienione ceny proponowane w wezwaniach zdeterminują bieżącą wycenę rynkową Interii. Wydaje się jednak, że w dłuższej perspektywie, w związku ze znaczną progresją wyników, należy oczekiwać dalszego wzrostu wartości Interii. Główne czynniki, które będą miały na to wpływ, to przede wszystkim utrzymujące się wysokie tempo rozwoju gospodarczego w kraju, szybko rosnący rynek reklamy internetowej oraz coraz wyższa liczba użytkowników internetu w Polsce.

Sprzedaż spółki w pierwszym kwartale wzrosła prawie o 24 proc. Można oczekiwać, że nieoficjalne założenia spółki mówiące o zwiększeniu tegorocznej sprzedaży o ponad 30 proc. mają szansę na realizację. Jednak zasadnicza nastąpiła na poziomie dochodowości działania, ponieważ zysk operacyjny i netto podwoiły się. Warto zauważyć, że zysk osiągnięty w tym czasie stanowił 41 proc. całorocznego wyniku z 2006 roku. W związku z tym zarówno wskaźniki rentowności, jak i zwrot na kapitałach są w przypadku Interii na wysokim pułapie.

Źródłem sukcesu portalu okazała się trafnie przygotowana strategia działania. Zakłada ona wzrost efektywności wykorzystania posiadanych zasobów, w tym powstanie własnego działu sprzedaży. Jak widać po zmianie w strukturze przychodów, główne źródło dochodów Interii to rynek reklamy internetowej, który zapewnia spółce ponad 70 proc. sprzedaży. Ponadto wysokim tempem wzrostu charakteryzowały się działalność e-commerce oraz wpływy z płatnych serwisów. Spółka zamierza rozwijać działalność w kierunku utrzymania tych dwóch głównych źródeł przychodów.

Internet w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie, tylko w ubiegłym roku liczba łączy szerokopasmowych wzrosła o ponad 60 proc. Z kolei liczba użytkowników zwiększyła się o ponad 40 proc., co przyczynia się do poszerzenia kręgu odbiorców reklamy w internecie. Efektem jest dynamiczny wzrost tego segmentu reklamy, którego wartość w 2006 r. szacuje się na blisko 230 mln zł, a udział w całym reklamowym torcie wynosi już kilka procent. Przewidywania dotyczące bieżącego roku to wzrost na poziomie 40 proc., co oznacza, że rozwijając się w tym tempie, reklama interne- towa ma szansę w kilka lat stać się ważniejszą gałęzią niż reklama radiowa czy zewnętrzna. Jeśli dodać do tego bardzo dobre perspektywy e-handlu, to widać, że pozycja i wartość rynkowa liderów internetu powinny wzrastać.

Wydaje, się że te właśnie czynniki decydują o bardzo wysokiej premii, jaką inwestorzy płacą za akcje spółek internetowych, widocznej we wskaźnikach rynkowych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Robert Kurowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy