Invia zdobywa Europę

Artykuł sponsorowany
opublikowano: 2014-12-05 00:00

Invia, spółka z portfela funduszu MCI. TechVentures, to lider rynku OTA (online travel agents — dystrybutorów pakietów wakacyjnych w internecie) w Europie Środkowo-Wschodniej.

W 2014 r. Grupa Invia oczekuje przychodów w wysokości 850 mln zł, co oznacza ponad 30-procentowy wzrost w stosunku do 2013 r. A to jeszcze nie koniec aspiracji spółki. Doskonałe zarządzanie, strategia wzrostu dostosowana do warunków każdego z krajów, w których spółka jest głównym graczem w segmencie OTA, oraz sprzyjające otoczenie makroekonomiczne pozwalają na oczekiwane utrzymanie porównywalnego tempa wzrostu całej Grupy w najbliższych latach.

Dominacja w regionie

Invia wspólnie z głównym inwestorem, jakim jest fundusz MCI.TechVentures, od 2008 r. z powodzeniem realizuje strategię wzrostu na rynku turystycznym online w Europie Środkowo-Wschodniej. Spółka operuje w Czechach (od 2002 r.), Polsce (od 2012 r. za pośrednictwem Travelplanet.pl), Słowacji (od 2004 r.), Węgrzech (od 2007 r.) oraz w Rosji (od 2011 r.) poprzez portfel 8 marek (Invia, TravelPlanet, Travelata, Aero.pl, Hotele24.pl, Zingtravel, TravelOne, SkyOne). Dzisiaj spółki grupy są liderami w segmencie OTA w Czechach, Polsce, Słowacji i Rosji i nr 2 na Węgrzech. Współpracując z największymi touroperatorami, poszerzają ofertę produktową i zwiększają konkurencyjność kanałów sprzedaży. Dzięki temu systematycznie zwiększają udział w rynku. W ofercie Invii znajduje się sprzedaż wyjazdów turystycznych, rezerwacja hoteli i biletów lotniczych, jak również rozwijana jest sprzedaż produktów komplementarnych, jak np. ubezpieczenia. Spółka współpracuje z ponad 300 touroperatorami i oferuje ponad 8 tys. pakietów turystycznych, przez co jej oferta jest najszersza na rynku. Realizacja powyższej strategii jest możliwa dzięki skutecznym działaniom wzrostu organicznego (wyższe budżety i efektywności marketingu, reorganizacja i poprawa efektywności sprzedaży, ciągłe ulepszanie portalu turystycznego i zwiększanie konwersji z ruchu online i offline, jak również dzięki przemyślanym akwizycjom. Po realizacji przejęcia TravelPlanet.pl spółka nie wyklucza dalszych akwizycji, w tym dalszej konsolidacji rynku polskiego. Wzajemne wspieranie się kompetencjami pomiędzy spółkami Grupy oraz wykorzystywanie wzajemnych doświadczeń pomaga w osiąganiu wyznaczonych celów szybciej, dzięki wdrażaniu najlepszychpraktyk we wszystkich krajach Grupy.

Wzrost i rentowność

Za wzrostem sprzedaży podąża wzrost rentowności grupy. Ekonomika skali doskonale uwidacznia się na przykładzie Travelplanet — lidera polskiego rynku OTA. Przy obecnych obrotach przekraczających 200 mln zł po 3 kwartałach spółka wygenerowała znaczący poziom 3,9 mln zł EBITDA. Osiągając dynamikę 20-30-procentowego wzrostu sprzedaży rok do roku, można oczekiwać jeszcze szybszego przyrostu marży EBITDA Travelplanet w kolejnych latach i zwiększającej się kontrybucji Polski w ogólnym poziomie EBITDA grupy.

Perspektywy wzrostu

Otoczenie makroekonomiczne: niska inflacja i stopy procentowe, stabilne kursy walut, rosnące PKB oraz wzrost znaczenia kanału online (kilkakrotnie większy wzrost rynku wakacji online wobec całego rynku) wspierają perspektywy dalszego dynamicznego wzrostu spółki Invia. Za przykład potencjału rozwoju niech znów posłuży rynek polski, który mimo że jest ponad 60 proc. większy od czeskiego rynku pakietów wakacyjnych (4,4 wobec 2,7 mld zł), jest kilkakrotnie mniejszy pod względem sprzedaży tychże pakietów online. Rynek e-turystyki w Europie Środkowo-Wschodniej ma duży potencjał wzrostu: udział sprzedaży e-travel w wartości całego rynku turystycznego w Europie Środkowo-Wschodniej wynosi obecnie ponad 10 proc., przy wartości tego wskaźnika dla krajów Europy Zachodniej przekraczającym 30 proc. Jednocześnie, wraz ze wzrostem sektora e- -commerce, w okresie najbliższych lat w głównych krajach regionu, w tym w Polsce, oczekiwany jest kilkakrotny wzrost liczby osób kupujących wyjazdy turystyczne przez internet do poziomu notowanego w głównych krajach UE (EU-15), gdzie 25 proc. osób dokonujących zakupów online nabywa właśnie usługi turystyczne.

— Nasza strategia inwestycyjna dla Invia zakłada budowę grupy o czołowej pozycji w regionie, wykorzystującej duży potencjał wzrostu rynku, synergię między spółkami grupy oraz korzyści wynikające z efektu skali prowadzonych operacji. Model biznesowy Invia oparty na kanale online jest bardzo efektywny, dlatego możemy go z powodzeniem replikować na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej i rynków sąsiednich — mówi Sylwester Janik, partner w MCI Management, zarządzający funduszem MCI.TechVentures, będący głównym inwestorem w Invia.