Inwestora można znaleźć w sieci

Karolina Guzińska
opublikowano: 13-05-1999, 00:00

Inwestora można znaleźć w sieci

Półroczna promocja w Internecie kosztuje 500 zł

CZYTAJĄ: Strona WWW, na której znajdują się dane uczestników Forum Inwestorów, została odwiedzona około 1300 razy — twierdzi Andrzej Głowacki, prezes firmy Doradztwo Gospodarcze DGA z Poznania. fot. ARC

Podmioty zainteresowane zarówno znalezieniem inwestora, jak i ulokowaniem kapitału w przedsięwzięciach gospodarczych, zyskały jeszcze jedną możliwość nawiązywania kontaktów. Od ponad roku funkcjonuje internetowa strona Forum Inwestorów, gdzie rozpowszechniane są informacje o firmach potrzebujących wsparcia kapitałowego. Taka forma promocji powstała przede wszystkim z myślą o przedsiębiorstwach małych i średnich.

Realia gospodarki rynkowej, zwłaszcza rosnąca konkurencja i wymagania kontrahentów, powodują, że dobrą pozycję na rynku osiągają jedynie podmioty dobrze zarządzane, dysponujące odpowiednim potencjałem finansowym, marketingowym oraz technicznym. Rozwój w tym kierunku jest w wypadku wielu przedsiębiorstw niemożliwy bez wsparcia inwestora zewnętrznego. Z drugiej strony — istnieje znaczna grupa przedsiębiorców zamierzających zainwestować kapitał.

Nawiązać kontakt

Zdaniem Andrzeja Głowackiego, prezesa poznańskiej firmy konsultingowej Doradztwo Gospodarcze DGA, która jest inicjatorem założenia Forum Inwestorów i jego strony w Internecie, podstawowym problemem wciąż pozostaje brak informacji wśród biznesmenów na temat przedsiębiorstw poszukujących inwestora oraz ich potrzeb.

— Rozszerzenie działalności firmy o program Forum Inwestorów wynika z potrzeb naszych klientów. Wykonujemy analizy przedprywatyzacyjne przedsiębiorstw, znamy więc dobrze rynek i oczekiwania firm. Uznaliśmy, że strona WWW to dobry i tani sposób promocji, szczególnie dla małych i średnich podmiotów, którym najtrudniej jest pozyskać kapitał z zewnątrz. Takie firmy poszukują inwestorów głównie w gronie swoich kontrahentów czy dostawców, m.in. dlatego, że nie mają wystarczającego dostępu do informacji. Formuła internetowa daje im możliwość nawiązania szerszych kontaktów — uważa Andrzej Głowacki.

Dotychczas do Forum Inwestorów przystąpiło 10 spółdzielni, 21 przedsiębiorstw państwowych i 75 spółek prawa handlowego (73 ze strony Agencji Prywatyzacji) z Wielkopolski, Pomorza, Mazowsza, Lubelszczyzny. Za umieszczenie danych w Internecie oraz ich aktualizację firmy ponoszą półroczną opłatę rzędu 500 zł. Uzyskane informacje DGA publikuje także w formie katalogu.

— Główny nacisk kładziemy na zachęcenie potencjalnych inwestorów do odwiedzania naszej strony WWW. Promujemy Forum na imprezach handlowych, w mediach, a także za granicą: poprzez polskie BRH oraz izby i organizacje biznesowe w Europie Zachodniej. Dobrze układa się też współpraca z amerykańskim konsulatem w Poznaniu — podkreśla Andrzej Głowacki.

Forum prowadzi w imieniu swoich klientów negocjacje z przedsiębiorcami zainteresowanymi firmami z internetowej listy. Zdarzają się wśród nich również podmioty z zagranicy.

— Do Forum Inwestorów przystąpiło kilka przedsiębiorstw z branży robót drogowych. Ze znalezieniem dla nich inwestora mieli problemy wojewodowie. Udało się to dopiero za pośrednictwem Internetu. Obecnie prowadzimy rozmowy z norweską firmą, która prawdopodobnie zainwestuje we wszystkie te przedsiębiorstwa — informuje prezes DGA .

Moda i cena

Firmy, które zdecydowały się na promocję w Internecie wskazują przede wszystkim na szeroki zasięg, międzynarodowy charakter i ogromną popularność sieci. Od potencjalnych inwestorów oczekują nie tylko kapitału, ale także transferu nowoczesnych technologii czy zapewnienia nowych rynków zbytu.

— Internet jest obecnie bardzo modną formą komunikowania się. Ogłoszenie zamieszczone w sieci dociera do jej użytkowników w kraju i za granicą. Reklamy prasowe, w przeciwieństwie do internetowych, czytają także osoby niezainteresowane. Poza tym ogłoszenia w gazetach są droższe — twierdzi Ewa Pachura, wiceprezes firmy Introl, producenta etykiet samoprzylepnych głównie dla przemysłu spożywczego i kosmetycznego.

Firma ma nadzieję na pozyskanie inwestora, który umożliwi jej dalszy rozwój, m.in. poprzez zwiększenie produkcji.

— Sami korzystamy z Internetu i śledzimy publikowane tam ogłoszenia. Gazety nie mają aż tak szerokiego zasięgu, a jeśli nawet obejmują cały kraj, to nie wszyscy je czytają — wyjaśnia Wicenty Hubski, dyrektor przedsiębiorstwa Transbud w Gorzowie, świadczącego usługi przewozowe w kraju i za granicą.

Transbud liczy na wsparcie inwestora branżowego, który wykorzysta cały potencjał firmy transportowej.

— Szukamy inwestora na różne sposoby, nie tylko przez sieć. Promujemy się również m.in. na targach. Poszukujemy inwestora krajowego lub zagranicznego, który oprócz wsparcia kapitałowego zapewni nam nowe technologie i rynki zbytu — dodaje Józef Borowiak, członek zarządu Spółdzielni Inwalidów „Postęp”.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karolina Guzińska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Inwestora można znaleźć w sieci