Inwestorom rośnie ochota na realizację zysków

Maciej Zbiejcik
opublikowano: 06-07-2009, 00:00

Miniony tydzień upłynął pod znakiem sporego rozchwiania indeksów i małych obrotów. Początek należał do byków. Koniec, niestety, do niedźwiedzi. A jeszcze we wtorek wydawało się, że na koniec miesiąca, kwartału i półrocza dojdzie do klasycznego tzw. windows dressing. Niestety, kiepska druga część wtorkowej sesji (inwestorów wypłoszył gorszy od oczekiwań indeks zaufania konsumentów w USA) wszystko zniweczyła.

Amerykanie popsuli atmosferę ponownie w czwartek. Publikując kiepskie dane z rynku pracy, sprowadzili WIG20 znad kreski do ponad 2-procentowego spadku. W piątek było już spokojniej, bo Wall Street nie pracowała z powodu Święta Niepodległości. Z perspektywy czwartkowej sesji można powiedzieć, że dzień wolny w USA przyszedł w samą porę. Na ostatniej w minionym tygodniu sesji za oceanem SP spadł bowiem w pobliże ważnego poziomu wsparcia na 892 pkt. Jego pokonanie byłoby złym sygnałem.

Już drugi tydzień z rzędu indeks WIG20 był zakładnikiem kanału 1800-1900 pkt. Jeszcze na początku ubiegłego tygodnia wydawało się, że indeks blue chipów w cuglach pokona 1900 pkt. Okazało się, że siłę ma tylko na jednorazowy wyskok. Nie powtórzyła się więc sytuacja z początku czerwca, kiedy na jednej sesji WIG20 wzrósł ponad 100 pkt i przebił poziom 1900 pkt powyżej którego utrzymał się kilkanaście sesji. Początek lipca nie jest już tak efektowny. Na razie karty rozdają niedźwiedzie. Część analityków spodziewa się wyraźniejszej realizacji zysków w tym miesiącu. Najwięksi pesymiści przestrzegają nawet przed testowaniem lutowych dołków. W ostatniej ankiecie "PB" najwięksi pesymiści typowali spadek WIG20 w lipcu do około 1300 pkt. Dla niektórych ten poziom jest jednak mało prawdopodobny. W tym tygodniu kluczowa może okazać się obrona psychologicznego poziomu 1800 pkt. Jednak na razie widać, że zwycięża skłonność do realizacji zysków.

W ubiegłym tygodniu najbardziej przecenionym blue chipem był KGHM (-8 proc.). W pierwszym półroczu akcje miedziowego giganta podrożały jednak 190 proc. Przecena dopadła także inną spółkę surowcową — Lotos. Podobnie jak KGHM paliwowy koncern zanotował pokaźny wzrost we wcześniejszych miesiącach. Wśród mniejszych firm najbardziej przece-niono Paged. To jednak lider wzrostów pierwszego półrocza.

Na słabym rynku bardzo dobrze radziły sobie natomiast notowania Telekomunikacji Polskiej. W tym przypadku nie ma presji na realizację zysków, bo kurs TP nie załapał się na wiosenną minihossę. Gorącym blue chipem tygodnia był PKO BP. W ubiegłym tygodniu rozstrzygnęły się losy dywidendy i nowej emisji banku. Ostatecznie akcjonariusze zdecydowali się na niższą premię i mniejsze dokapitalizowanie, niż chciał zarząd.

Maciej Zbiejcik

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Maciej Zbiejcik

Polecane