Inwestorzy godzą się na mniej

  • Emil Szweda
opublikowano: 22-10-2017, 22:00

Orlen jest ewenementem na krajowym rynku obligacji. Jako jedyny z dotychczasowych emitentów kierujących emisję do inwestorów indywidualnych może pochwalić się ratingiem inwestycyjnym i dodatkowo — nieomal brakiem długu netto (ten fakt sprawia, że koncern nie musi się spieszyć z kolejnymi emisjami — na koniec września dysponował kwotą 6,5 mld zł wolnych środków).

Jak wiadomo, najtaniej pozyskuje się dług, którego się nie potrzebuje, dlatego we wrześniu warta 200 mln zł emisja Orlenu przyciągnęła popyt rzędu 430 mln zł mimo nominalnie skromnego oprocentowania (1 pkt proc. ponad WIBOR) Gdyby kierować się notowaniami starszych serii, notowania nowej emisji powinny osiągać poziom 100,4 proc. po pierwszym roku notowań, co dawałoby kupującym 0,8 pkt. proc. realnej marży ponad WIBOR za trzyletnie papiery.

Emil Szweda
Fot. Marek Wiśniewski

Jednak taki poziom realnej marży został osiągnięty już obecnie przy wycenie 100,69 proc. Dla sprzedającego oznacza to około 8 proc. rentowności brutto (w zależności od dnia, w którym opłacił zapis), co w dzisiejszych czasach jest stopą więcej niż satysfakcjonującą, biorąc pod uwagę i poziom ryzyka, i okres inwestycji (niewiele ponad miesiąc).

Nieco niższe premie ponad nominalne oprocentowanie (w przypadku Orlenu jest to 2,81 proc.) można było uzyskać w przypadku ostatnich debiutów publicznych emisji Echa czy Rokity, ale szybkie zyski ze sprzedaży obligacji w dniu debiutu nie są regułą, bo zdarza się, że rynek wtórny ocenia emitentów chłodniej niż inwestorzy z rynku pierwotnego.

Niemniej, większość inwestorów obejmujących obligacje nie szuka w nich możliwości osiągnięcia szybkich zysków, ale raczej średnioterminowej ochrony kapitału połączonej z premią względem lokat bankowych. W tych dniach liczne serwisy przypominały, że detaliczne obligacje skarbowe do września sprzedały się w niemal takiej liczbie, jak przez cały ubiegły rok. Warto zwrócić uwagę na strukturę tej sprzedaży — na obligacje indeksowane inflacją przypada ponad 40 proc. sprzedaży, podczas gdy jeszcze przed rokiem było to mniej niż 20 proc.

To oznaka, że indywidualni i najbardziej doświadczeni inwestorzy (ponad 90 proc. inwestorów kupujących obligacje skarbowe ma więcej niż 35 lat, a ponad 70 proc. ponad 50 lat) z rynku obligacji też obawiają się inflacji. Albo po prostu chcą na niej zarobić. Co prawda premie oferowane dziś przez resort finansów (1,5 pkt. proc. ponad inflację w przypadku papierów 10-letnich) są o połowę chudsze niż przed dekadą, ale zawsze to sposób na uratowanie siły nabywczej oszczędności przed skutkami inflacji.

Dla kogo stawki MF są zbyt niskie, może spojrzeć na rynek obligacji korporacyjnych, gdzie kolejne emisje łatwo znajdują nabywców. GetBack pozyskał 25 mln zł od 512 inwestorów, co oznacza 20 inwestorów na każdy milion emisji — wskaźnik gwarantujący wysoką płynność na rynku wtórnym. Wciąż trwają zapisy na emisję MCI.PrivateVentures (40 mln zł), a już czeka emisja Alior Banku. Emitentów — także klasy Orlenu — byłoby więcej, gdyby nie oczekiwania emitentów. Z naszych informacji wynika, że jeden z największych koncernów energetycznych przymierzał się do programu publicznych emisji obligacji, ale oczekiwał premii tak niskiej (ponad WIBOR), że potencjalny oferujący uznał papiery za zbyt trudne do uplasowania.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Emil Szweda Obligacje.pl

Polecane