iPad Air za tydzień w Polsce

ŁO
opublikowano: 2013-10-22 19:48

Rano ofensywę przeprowadziła Nokia, ale wieczór należał do Apple. Koncern raczej niczym fanów i inwestorów nie zaskoczył, ale rzuci na rynek serię nowych produktów.

Goście zaproszeni do Yerba Buena Center for Arts w San Francisco zobaczyli całą gamę nowych produktów Apple. Premierę miał zarówno hardware, jak i software. Konferencja giganta z Cupertino nie zachwyciła jednak inwestorów, papiery Apple traciły na Wall Street prawie 0,3 proc. Wcześniej nowe gadżety pokazała fińska Nokia, która w Dubaju zaprezentowała światu phablety z 6-calowymi ekranami i pierwszy tablet. 

Lekki i cienki iPad

Wracamy jednak do Kalifornii i gwiazdy wieczoru, bo fani Apple czekali na nowe iPady. Koncern potrzebował nowości w tym segmencie, by nie oddawać pola rywalom. A jakie to nowości? Na początek mała niespodzianka - nowy iPad to nie iPad 5, ale iPad Air. Dlaczego taka a nie inna nazwa? Apple posypał liczbami - nowy tablet jest o 20 proc. cieńszy i o 28 proc. lżejszy od poprzednika. Bateria ma wytrzymać 10 godzin użytkowania. Słowo "Air" mają w swojej nazwie także lekkie i cienkie laptopy Apple.

Zobacz prezentację nowego iPada

Najważniejsza informacja: iPad Air trafi do sprzedaży już 1 listopada, a na liście krajów wyświetlanej przez Apple podczas prezentacji jest Polska. Wersja 16GB Wi-Fi ma kosztować 499 USD.  

To jednak nie koniec "tabletowych nowości". Apple pokazał też iPada mini z wyświetlaczem Retina i poinformował, że w ofercie nadal będzie iPad 2 w cenie 399 USD. Dotychczas oferowany iPad mini będzie kosztował 299 USD, a ceny nowego zaczną się od 399 USD.

Pierwsze komentarze: "Bankruptcy of Thinking"

Tim Cook podał też, że koncern sprzedał do tej pory około 170 mln sztuk swojego tabletu. Według Apple nadal ponad 80 proc. używanych na całym świecie tabletów stanowią jego produkty, choć jak zaznaczył Bloomberg w swojej relacji "na żywo", firma w prezentacji nie podała źródła tej informacji.  

Nie tylko tablety

Na początku konferencji firma zaprezentowała nową wersję systemu operacyjnego OS X Mavericks. Co ciekawe, system będzie można pobrać za darmo. Później na ekranie pokazano nowego MacBooka Pro, lżejszego od poprzednika i wyposażonego w wydajniejszą baterię. Kolejną nowością jest długo oczekiwany komputer Mac Pro - czarna tuba, którą Apple zapowiadał już kilka miesięcy temu będzie kosztowała od 2999 USD. 

Konkurencja rośnie

Klienci zapewne czekali na nowe tablety z logo nadgryzionego jabłuszka. Jak przypomina serwis 24/7 Wall St. w ostatnim kwartale sprzedaż iPadów spadła o 27 proc. do 6,3 mld USD w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. Apple wrzuca na rynek nowe model przed sezonem świątecznych zakupów, więc wyniki kolejnego kwartału mogą być lepsze.  

Analitycy rynku przyczyny spadków dostrzegają jednak także w rosnącej konkurencji, szczególnie ze strony koreańskiego Samsunga, który ostro atakuje pozycję Apple. Portal magazynu "Fortune" opublikował serię wykresów pokazujących jak na przestrzeni kolejnych kwartałów malała sprzedaż Apple, a poprawiały się wyniki innych producentów.  

Najwięksi gracze na rynku tabletów - udział Apple maleje

Tablety nie przynoszą Apple wprawdzie największych zysków, bo ich głównym źródłem nieustannie jest iPhone, ale jak pisaliśmy ostatnio, iPad ma spore znaczenie w przypadku giełdowej kondycji koncernu. Inwestorzy pewnie z uwagą śledzili wtorkową konferencję.