Ipsos: W maju pogorszyły się nastroje konsumentów

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 2005-05-24 13:16

W maju nastroje wśród konsumentów uległy pogorszeniu. Wskaźnik optymizmu konsumentów (WOK) stracił prawie 3 punkty i przyjmuje obecnie wartość 89,01 pkt - poinformował we wtorek instytut Ipsos.

W maju nastroje wśród konsumentów uległy pogorszeniu. Wskaźnik optymizmu konsumentów (WOK) stracił prawie 3 punkty i przyjmuje obecnie wartość 89,01 pkt - poinformował we wtorek instytut Ipsos.

Zdaniem analityków z Ipsos, przeszkodą dla poprawy nastrojów wśród konsumentów mogą być obawy przed wzrostem bezrobocia.

"Zdecydowana większość konsumentów w dalszym ciągu jest przekonana, że w najbliższym czasie bezrobocie będzie rosło bądź utrzyma się na takim samym poziomie. Tylko co dziesiąta osoba jest zdania, że w najbliższych miesiącach bezrobocie będzie spadać" - zauważają.

Z badań Ipsos wynika, że największy spadek, bo o blisko 5 punktów, odnotowano w przypadku wskaźnika klimatu gospodarczego, którego wartość wynosi obecnie 80,57 pkt. Drugi miesiąc z rzędu wzrosła skłonność do zakupów dóbr trwałych. Stosunkowo najmniej, bo o 1,29 pkt, spadła wartość wskaźnika skłonności do zakupów (94,43).  

Wskaźnik Optymizmu Konsumentów WOK może przyjmować wartości od 0 do 200 punktów. Podstawą jego obliczania są odpowiedzi na pięć pytań zadawanych w sondażu Ipsos na zlecenie "Rzeczpospolitej".

Ostatnie badanie przeprowadzono między 12 a 17 maja 2005 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1015 Polaków w wieku 15 i więcej lat.