Branża informatyczna to jeden z najważniejszych filarów polskiej gospodarki — pokazuje zeszłoroczny raport Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, przygotowany wspólnie z Vale Columbia Center on Sustainable International Investment. Jedną z przyczyn szybkiego rozwoju polskiego sektora IT jest wysoki poziom kształcenia na kierunkach technicznych i ścisłych, potwierdzony wynikami osiąganymi przez polskich programistów w międzynarodowych konkursach.

— Nasz kraj może się pochwalić wysoko wykwalifikowanymi młodymi specjalistami o znaczącym potencjale, jeśli chodzi o opracowywanie własnych nowatorskich rozwiązań — mówi Michał Turczyk, dyrektor w dziale doradztwa podatkowego Deloitte.
IT po chińsku
Ważną rolę w podnoszeniu kwalifikacji młodych talentów odgrywają producenci technologii informatycznych i telekomunikacyjnych, np. Huawei w ramach programu „Telecom Seeds for the Future” wyróżnił dziesięciu polskich studentów i doktorantów, których zabrał na warsztaty technologiczne do swojej głównej siedziby w chińskim Shenzhen.
— Największe wrażenie zrobiło na mnie centrum wystawowe, w którym są egzemplarze produktów oferowanych znaczącym klientom na całym świecie, a także olbrzymie wyświetlacze przedstawiające statystyki sprzedaży na świecie, przeplatane wzmiankami o inteligentnych rozwiązaniach w technologiach teleinformatycznych i big data — opowiada Oskar Jarczyk, doktorant Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych (PJWSTK) na kierunku informatyka społeczna, który wziął udział w warsztatach Huaweia. Jego pozytywną opinię podziela Grzegorz Bakalarczuk, student informatyki w Wojskowej Akademii Technicznej (WAT).
— Takie przedsięwzięcia zachęcają młodych ludzi do wykazania się wiedzą i zdolnościami w danej dziedzinie. Poza tym laureaci zyskują okazję do poszerzenia horyzontów i spędzenia czasu w wyjątkowych miejscach na świecie. Udział w przedsięwzięciu może również umożliwićrozpoczęcie kariery w firmie, która je organizuje, lub wyróżnić uczestnika na tle innych osób szukających pracy w branży — tłumaczy Grzegorz Bakalarczuk.
Program Huaweia jest realizowany w wielu krajach na świecie. Jak tłumaczy Roland Sladek, wiceprezes firmy odpowiedzialny za kontakt z mediami, aby młodzi ludzie mogli lepiej poznać oferowane przez nią rozwiązania, ale też strategię działania, warto by zaczerpnęli również nieco wiedzy o kulturze chińskiej.
— Chcemy, żeby wyjazd pozwolił im lepiej zrozumieć naszą firmę i jej misję. Uczestnicy programu „Telecom Seeds for the Future” często zostają naszymi pracownikami lub kontrahentami. Wcześniejsze poznanie się bardzo ułatwia współpracę — mówi Roland Sladek. Podczas dwutygodniowego pobytu w Chinach studenci mieli okazję poznać podstawy języka, uczestniczyli w ceremonii picia herbaty i w wycieczkach po najważniejszych miejscach Pekinu.
Koło zamachowe
W działania edukacyjne angażuje się także Samsung.
— Wierzymy w młodych ludzi i chcemy dawać im szansę rozwoju. Realizujemy to nie tylko, oferując miejsca pracy w naszych placówkach, a także w centrach badań i rozwoju, ale też stawiamy na edukację, by rozwijać kompetencje młodych talentów, które będą im potrzebne w przyszłości — wyjaśnia Blanka Fijołek, menedżer ds. PR i CSR w Samsungu. Taka idea leży u podstaw Samsung LABO — trójstronnego porozumienia firmy, uczelnii władz regionalnych. Startująca właśnie w Szczecinie inicjatywa jest ukierunkowana m.in. na rozwijanie kompetencji cyfrowych.
— Kurs pilotażowy, który ruszył w nowym roku akademickim, obejmuje zarówno praktyczne zagadnienia dotyczące rozwiązań wykorzystujących najnowsze platformy oprogramowania, jak i cykl zajęć związanych z przedsiębiorczością, podstawami księgowości i komunikacją — mówi Blanka Fijołek. Tłumaczy, że program daje korzyści obu stronom.
Firma zyskuje dostęp do środowiska związanego edukacją i rozwojem, a także wizerunek mecenasa. Natomiast interesariusze podnoszą kompetencje i nawiązują nowe kontakty. Edukacja młodych wpisuje się także w strategię firmy Cisco, która prowadzi program Cisco Engineer Incubator. Jego celem jest pomoc studentom ostatnich lat kierunków informatycznych i telekomunikacyjnych m.in. w rozwijaniu wiedzy z dziedziny zaawansowanych technologii sieciowych.
Pierwsza edycja trwała pół roku (od listopada 2013 r. do kwietnia 2014 r.) i wzięło w niej udział 40 studentów (po 20 z Polski i Słowacji). Program obejmował webinaria, warsztaty prowadzone przez specjalistów z Cisco, spotkania w krakowskim oddziale firmy. Uczestnicy mieli też bezpośredni kontakt z inżynierami Cisco Global Support Center. Co jednak najważniejsze — 16 otrzymało pracę w firmie.
— Sukces pierwszej edycji programu sprawił, że w rozpoczętym właśnie roku akademickim uruchomiliśmy kolejną — mówi Dariusz Fabiszewski, dyrektor generalny Cisco Poland.