Jak marki zdobywają pozycje w regionach

Marcin Zawiśliński
opublikowano: 2007-08-27 00:00

Zarówno małe, jak i największe browary stawiają na lokalną reklamę swoich piw.

Zarówno małe, jak i największe browary stawiają na lokalną reklamę swoich piw.

Prawie każda marka piwa, ta o zasięgu regionalnym, jak choćby Kasztelan z będącego w rękach Carlsberga browaru w Sierpcu, i ta ogólnopolska, np. Lech Kompanii Piwowarskiej, odwołuje się w promocji do regionu, z którego się wywodzi. Lokalne browary, takie jak Jabłonowo, Amber czy Głubczyce, też na tym bazują.

— Nie reklamujemy się w telewizjach ogólnopolskich, bo nas na to nie stać, a poza tym nie potrzebujemy tego. Pojawiamy się za to w prasie lokalnej i w internecie — opowiada Andrzej Olkowski, współwłaściciel olsztyńskiego Browaru Kormoran.

Promują się też na lokalnych festynach, imprezach kulturalnych, a ostatnio także na międzynarodowym Berlińskim Festiwalu Piwa 2007.

Każdy z trzech potentatów polskiego przemysłu piwowarskiego co roku wydaje co najmniej kilkadziesiąt milionów złotych na promocję swoich marek. Są widoczni w mediach ogólnopolskich i regionalnych, na billboardach i festiwalach, które coraz częściej sami organizują. Wydają też pieniądze na sponsoring sportowy. Markę Bosman widać na koszulkach piłkarzy Pogoni Szczecin, Królewskie kooperuje z Legią Warszawa, Warka z Lechem Poznań, a Kasztelan wspiera koszykarzy Anwilu Włocławek. W ten sposób Carlsberg, Grupa Żywiec i Kompania Piwowarska starają się podkreślać związek z miejscem, w którym produkowane są te gatunki piwa. Tak samo jest zresztą z niektórymi markami ogólnopolskimi i regionalnymi.

— Piwo Żywiec w nazwie nawiązuje do miasta, z którego pochodzi. W logo widać parę Krakowiaków, a promocję wzmacnia jeszcze, otwarte w ubiegłym roku, Muzeum Browaru w Żywcu — tłumaczy Eliza Panek z Grupy Żywiec.

Z Dolnym Śląskiem związane jest z kolei piwo Piast, należące do Carlsberga. Do końca września potrwa jego lokalna kampania.

— Akcję pod hasłem: „Wrocław — wiele twarzy, jedno piwo” zakończy cykl reklam w TVP 3 i Festiwal Piasta w Jeleniej Górze — opowiada Agnieszka Filek, brand manager z Carlsberg Polska.

Dla marki Lech powstał serwis internetowy, kontynuujący akcję promocyjną „Nadchodzi piątek. Będzie się działo”. Z kolei w ramach sponsoringu Pucharu Świa- ta w skokach narciarskich w Zakopanem od połowy listopada rozpocznie się kampania billboardowa Harnasia.