Jak powstał ranking

opublikowano: 26-03-2015, 00:00

Już po raz 16. specjaliści rynku kapitałowego stworzyli ranking spółek z głównego parkietu GPW. Na zlecenie „PB” TNS Polska przepytał ponad stu specjalistów, którzy mają wpływ na decyzje inwestorów — analityków, doradców i maklerów. W sondażu przeprowadzonym w lutym i marcu 2015 r. obiektem szczegółowej oceny respondentów były najbardziej płynne spółki, wchodzące na koniec 2014 r. w skład indeksów WIG20, mWIG40 oraz sWIG80.

Ankietowani wystawiali noty w pięciu kategoriach: kompetencje zarządu, jakość produktów i usług, relacje inwestorskie, perspektywy rozwoju. Eksperci mieli też za zadanie odpowiedzieć, czy — ich zdaniem — każda ze spółek odniosła sukces w 2014 r.

Na podstawie ocen w pięciu kategoriach powstał główny ranking. Zapytaliśmy ponadto o znajomość pozostałych notowanych firm. Uczestnik sondażu oceniał przeciętnie 23 spółki — 10 w pełnym zakresie i 13 pod względem znajomości. W głównym rankingu uwzględniliśmy te podmioty, które oceniło przynajmniej czterech ekspertów.

Oceny wystawiano w 7-punktowej skali, według zasady: im korzystniejsza ocena, tym większa liczba przydzielanych spółce punktów. Wyniki sondażu były uszeregowane według wartości średniej ocen. Dla większej przejrzystości podrankingów i rankingu ogólnego średnie ocen były przeliczone na skalę 100-punktową.

Badani reprezentują domy i biura maklerskie, towarzystwa ubezpieczeniowe, fundusze emerytalne i inwestycyjne oraz departamenty kapitałowe banków.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy