Za 140 dni rozpocznie się Wystawa Światowa w Dubaju. EXPO to wystawiennicze wydarzenie, które pod względem promocyjnego rozmachu nie ma sobie równych. Tak będzie i tym razem – udział zapowiedziało już ponad 200 państw i organizacji. Pierwotnie wydarzenie miało rozpocząć się w ubiegłym roku, ale ze względu na pandemię zostało przełożone. Ostatecznie rozpocznie się 1 października i będzie trwało do końca marca 2022 r.
Na największym na świecie wydarzeniu promocyjno-gospodarczym nie mogłoby zabraknąć Polski i pochodzących z niej przedsiębiorców. Za przygotowania naszego kraju odpowiada Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH). Wkraczają one w decydującą fazę. Najważniejszą areną prezentacji naszego kraju i miejscem spotkań dla firm będzie pawilon Polski o powierzchni ponad 2 tys. m kw. Jego budowa zakończy się latem.

– EXPO 2020 w Dubaju będzie pierwszym od ponad roku tak dużym wydarzeniem promocyjnym o zasięgu globalnym, podczas którego zaprezentujemy potencjał polskich przedsiębiorstw i przedsiębiorców. Nasza obecność na EXPO będzie także doskonałą okazją do nawiązywania i rozwoju bilateralnej i wielostronnej współpracy gospodarczej i handlowej z partnerami z zagranicy – podkreśla Jarosław Gowin, wicepremier, minister rozwoju, pracy i technologii.
Kilkanaście możliwości
PAIH wspólnie z kilkoma innymi instytucjami przygotowała program gospodarczy dla przedsiębiorców. Obejmuje on trzynaście inicjatyw, które dają im możliwość promowania oferty swoich firm. Te inicjatywy mają wspierać przedsiębiorców w ekspansji na region Zatoki Perskiej, a także na Afrykę. Program ma pokazać polskim firmom potencjał tych rynków, wskazać na możliwości, ale też ewentualne ryzyko i sposoby jego zmniejszenia. Oferta skierowana jest zarówno do małych i średnich przedsiębiorstw, jak i dużych korporacji.
– Udział w Wystawie Światowej EXPO 2020 w Dubaju ma dla nas znaczenie przede wszystkim gospodarcze. To wyjątkowa szansa na prezentację potencjału naszego kraju na Bliskim Wschodzie, który jest światowym centrum wymiany handlowej. Co więcej, chcemy, by polscy przedsiębiorcy wykorzystali nie tylko popyt wewnętrzny rynków Zatoki Perskiej, ale również całego kontynentu afrykańskiego. Już teraz obserwujemy bardzo duże zainteresowanie firm przygotowaną przez nas ofertą, a do większości inicjatyw wciąż można się zgłaszać – zaznacza Krzysztof Drynda, prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.
Dotacje i targi
Po kilku miesiącach działania programu widać, że cieszy się on dużym zainteresowaniem przedsiębiorców. I tak do tegorocznej edycji programu „Go to Brand”, koordynowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, zgłosiło się ponad 400 firm. Wynik rozgrywki o granty w ramach tego konkursu poznamy w czerwcu.
Natomiast w programie partnerskim realizowanym przez PAIH do tej pory pozytywnie zweryfikowano ponad 80 firm. Przedsiębiorcy mogą zaangażować się w charakterze Partnerów-Sponsorów Wydarzeń, Partnerów Wyposażenia Pawilonu Polski oraz Partnerów Wydarzeń Branżowych.
Zarówno przed, w trakcie, jak i po Wystawie Światowej EXPO 2020 w Dubaju planowany jest udział Polski w najważniejszych wydarzeniach targowych na terenie Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Chodzi m.in. o Arab Health, Gulfood, BIG 5, Gitex, Dubai Boat Show, Beauty World Middle East i Hotel Show.
– W szczególności zapraszam przedsiębiorców na Polsko-Arabskie Forum Gospodarcze, które odbędzie się 6 grudnia tego roku w Dubaju. Co ważne, po zakończeniu EXPO nasze biura w regionie będą mogły kontynuować to, co tak spektakularnie rozpoczniemy. To bardzo istotne z perspektywy Polski dla pełnego wykorzystania potencjału tego wydarzenia – podkreśla Krzysztof Drynda.
Do tej pory do wspomnianego forum zgłosiło się już ponad 100 firm, natomiast udział w nim wziąć może nawet 500 uczestników z Polski i państw Bliskiego Wschodu.
W ramach ekspozycji multimedialnej w pawilonie Polski zaprezentowanych zostanie ponad 150 firm reprezentujących branże z największym potencjałem eksportowym na rynki bliskowschodnie. Polscy przedsiębiorcy będą mogli rezerwować tam przestrzeń na spotkania biznesowe z potencjalnymi kontrahentami: salon VIP i salę konferencyjną na maksymalnie 70 osób.
– Jesteśmy na ostatniej prostej przygotowań Polski do udziału w EXPO 2020. Przed nami ambitne zadanie, ponieważ – co obserwujemy już teraz – program, który chcemy zaprezentować w Dubaju, wyróżnia się na tle innych państw kompleksowym podejściem do budowania marki kraju na arenie międzynarodowej. Świetny polski design, innowacyjne osiągnięcia polskiego biznesu, oferta kulturalna – to wszystko złoży się na wyjątkowość pawilonu Polski. Warto podkreślić, że EXPO to nie tylko festiwal opowieści o poszczególnych krajach, ale przede wszystkim płaszczyzna współpracy i kreowania przyszłości. Chcemy więc aktywnie brać udział w inicjatywach międzynarodowych, szczególnie tych o profilu gospodarczym – podkreśla Adrian Malinowski, komisarz generalny sekcji polskiej Wystawy Światowej EXPO 2020 w Dubaju.
Webinaria i raporty
Firmy zainteresowane dołączeniem do programu gospodarczego mogą wziąć udział w cyklu webinariów edukacyjnych dotyczących rynku w regionie Zatoki Perskiej. Pierwsze webinarium zostanie zorganizowane 20 maja we współpracy z Polską Izbą Rzeczników Patentowych. Będzie ono dotyczyć tematyki ochrony praw własności przemysłowej w obrocie międzynarodowym. Kolejne są w przygotowaniu (m.in. o sposobach wchodzenia na rynek ZEA wraz z systemem scoringu krajowego i firmowego – prowadzone przez jedną z lokalnych firm consultingowych z Dubaju).
Z myślą o partnerach biznesowych z całego świata zainteresowanych współpracą z polskimi przedsiębiorcami opracowane zostaną raporty branżowe, które mają służyć jako kompleksowa prezentacja branż i firm z największym potencjałem eksportowym na rynki Bliskiego Wschodu. Raporty będą prezentowane na stronie expo.gov.pl i podczas wydarzeń gospodarczych towarzyszących Wystawie Światowej Expo 2020 w Dubaju. Planowane jest opracowanie raportów dla 14 branż (m.in. kosmetycznej, IT/ICT, gamingowej, meblarskiej, jachtów i łodzi rekreacyjnych, zielonych technologii, usług prozdrowotnych, polskich specjalności żywnościowych). W ramach każdego z raportów znajdzie się wykaz polskich firm oferujących innowacyjne produkty i usługi.
Promocja regionu
Przedsiębiorcy mogą wziąć udział w Expo także w ramach programu regionalnego. Jest on tworzony we współpracy z 10 urzędami marszałkowskimi (woj. dolnośląskie, kujawsko-pomorskie, lubelskie, lubuskie, łódzkie, podkarpackie, podlaskie, pomorskie, śląskie, warmińsko-mazurskie). Każdy z nich realizuje własny program gospodarczy dla przedsiębiorców z regionu i dodatkowo (oprócz pomorskiego) przygotuje tygodniową ekspozycję w strefie wystaw czasowych Pawilonu Polski. Więcej szczegółów można uzyskać w urzędach marszałkowskich.
Ofertę dla firm dotyczącą Expo można znaleźć na stronie:
https://expo.gov.pl/dla-przedsiebiorcow