Polski e-handel zaliczył niesłychany boom w czasie pandemii, a potem — choć nadal rósł — złapał lekką zadyszkę. Krajowy rynek jest coraz bardziej dojrzały, choć jego wartość wciąż rośnie w dwucyfrowym tempie. Dominującą platformą jest oczywiście Allegro, ale sporo zakupów dokonuje się też na zagranicznych serwisach, takich jak Amazon, AliExpress czy — ostatnio — Temu. Działa to też jednak w drugą stronę — polscy e-sprzedawcy, od dużych firm do indywidualnych działalności obecnych tylko na platformach, coraz więcej produktów dostarczają do klientów poza Polską. Tak zwana sprzedaż transgraniczna czy też crossborderowa, by użyć określenia bardziej międzynarodowego, rośnie w wyraźnie szybszym tempie od sprzedaży krajowej, choć oczywiście z niższej bazy.
To właśnie e-handlu transgranicznego dotyczy najnowszy odcinek podcastu Pulsu Biznesu do słuchania. Goszczą w nim analitycy, doradcy i reprezentanci e-handlu, którzy opowiadają o tym, gdzie i jak Polacy sprzedają za granicą.
Audycję rozpoczyna rozmowa o transgranicznej dynamice z Kacprem Rozenbaumem z Baselinkera, dostarczającego oprogramowanie do zarządzania e-sklepami i regularnie analizującego wyniki polskiej branży e-commerce. Uważnym czytelnikom PB firma powinna być dobrze znana, bo co miesiąc publikujemy indeks Baselinkera, obrazujący zmieniającą się kondycję polskiego e-handlu na bazie danych sprzedażowych ponad 3 tys. e-sklepów.
Audycja tego rodzaju nie mogłaby się obyć bez przedstawiciela Allegro — w tym konkretnym przypadku bez przedstawicielki, bo największą polską platformę e-handlową reprezentuje Monika Kachniarz-Klimkiewicz, business project menedżerka w zespole odpowiadającym za umiędzynarodowienie sprzedaży Allegro. Rozmawiamy głównie o Czechach, bo to tam za pośrednictwem platformy w ostatnich miesiącach rozwijają skrzydła tysiące polskich sprzedawców.
W następnej rozmowie na handel transgraniczny patrzymy z nieco innej perspektywy — z perspektywy e-sklepu, który samodzielnie rozwija się na rynkach zagranicznych. Wojciech Radziwon, członek zarządu i szef marketingu w R-Golu, opowiada o tym, jak sprzedaje się akcesoria piłkarskie w 11 krajach regionu, jakie są różnice między krajami i na co trzeba zwracać uwagę przy budowaniu rozpoznawalności poza Polską.
Audycję zamyka rozmowa z Maciejem Kroenke, partnerem w PwC Strategy, który od lat doradza polskim detalistom — także w zakresie e-commerce. Mówi o tym, gdzie polskie firmy najbardziej lubią się rozwijać (dlaczego akurat w Rumunii) oraz o tym, jakie proste błędy najczęściej są przy tym popełniane.