Już po raz trzeci przedsiębiorcy mogą szkolić swoje umiejętności menedżerskie z pomocą dotacji z Akademii Menadżera Innowacji (AMI). Rekrutacja do prowadzonego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) programu szkoleniowo-doradczego trwała niespełna miesiąc. Do AMI zgłosiło się ponad 200 osób z 64 firm, najwięcej z województw mazowieckiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego. Ostatecznie PARP zakwalifikowała do trzeciej edycji programu przedstawicieli ok. 40 firm.

I dla małych, i dla dużych
Aleksandra Berg-Koza, p.o. wicedyrektora departamentu rozwoju kadr w przedsiębiorstwach w PARP, podkreśla, że podczas warsztatów i spotkań z ekspertami uczestnicy AMI będą uczyli się, jak nowocześnie zarządzać firmą i wdrażać innowacje. Szkolenia pod czujnym okiem specjalistów będą trwały sześć miesięcy. Warto podkreślić, że do konkursu AMI mogły startować firmy bez względu na wielkość i branżę.
– Akademia to szansa dla kadry zarządzającej i właścicieli firm na podniesienie kwalifikacji dotyczących sprawnego wdrażania innowacyjnych procesów, produktów i usług. Program łączy szkolenia i doradztwo w zakresie kultury innowacyjności, strategii, struktury organizacyjnej, potencjału i zasobów firmy, a także zachodzących w niej procesów – wyjaśnia Aleksandra Berg-Koza.
Zwraca uwagę, że po rekrutacji przedsiębiorców do trzeciej edycji AMI widać, jak dużą wagę przywiązują oni do rozwoju kompetencji menedżerskich. Dla wielu z nich – jak podkreśla – nowatorskie rozwiązania wdrażane w firmie to gwarancja jej dalszego rozwoju.
– Innowacje są skuteczną drogą wyjścia przedsiębiorstwa z kryzysu spowodowanego przez pandemię – uważa Aleksandra Berg-Koza.
Teoria i praktyka
Akademia jest połączeniem teorii i praktyki. Jej uczestnicy wezmą udział w sześciomiesięcznym cyklu zjazdów. Nie zabraknie wykładów i warsztatów prowadzonych przez doświadczonych praktyków biznesu. Uczestnicy AMI przeanalizują doświadczenia polskich firm, sprawdzą m.in. jak z innowacyjnością radzą sobie najlepsi. Druga część programu odbędzie się pomiędzy zjazdami i polega na współpracy pracowników biorących udział w szkoleniu z przydzielonym im doradcą.
Podczas warsztatów przedsiębiorcy wypracują tzw. plan wdrożenia zmiany w firmie. Wcześniej z pomocą fachowców przeprowadzą w swoich przedsiębiorstwach badanie metodą Innovation Health Check. Specjaliści sprawdzą poziom innowacyjności w ich firmach w sześciu obszarach (kultura innowacyjności, zrozumienie biznesu, strategia, struktura organizacyjna, potencjał i zasoby oraz procesy). Po zdiagnozowaniu problemów eksperci AMI wraz z pracownikami badanych spółek opracują plan wdrożenia zmiany.
Beata Tylman, właściciel firmy BCT Doradztwo, wykładowca AMI, zauważa, że główni uczestnicy AMI to małe i średnie przedsiębiorstwa, które często były tworzone na bazie innowacyjnego pomysłu.
– Ich właściciele szukają konkretnych narzędzi do prowadzenia nowatorskiego biznesu. Program AMI dotyczy każdego obszaru działalności przedsiębiorstwa, dlatego odpowiada na potrzeby uczestników. Słuchacze akademii szukają przede wszystkim propozycji metod stosowanych w planowaniu, zarządzaniu i analizowaniu działalności biznesowej. W ramach akademii rozwiązujemy konkretne problemy firm i skupiamy się na specyfice ich funkcjonowania – zaznacza Beata Tylman.
Spotkania online
Tegoroczna edycja AMI odbywa się wyłącznie w formule zdalnej i jest podzielona na część wykładową i warsztatową. Dotyczy zagadnień związanych z projektami, procesami, zasobami i budżetami firm, a także ich kulturą organizacyjną i strategią. Eksperci uczą przedsiębiorców również tego, jak przedstawiać w zwięzłej formie innowacyjne projekty decydentom.
– Uczestnicy AMI ukończą program nie tylko bogatsi w wiedzę teoretyczną, ale przede wszystkim będą mieli dokładnie przepracowane problemy i wyzwania dotyczące przedsiębiorstwa. Skorzystają z pomocy wykładowców, ekspertów prowadzących warsztaty, a także coachów, którzy będą pracowali z przedsiębiorcami indywidualnie. Co ważne, ukończą program z konkretnym planem rozwoju firmy w dziedzinie innowacji – podkreśla Beata Tylman.
• Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa oraz duże firmy
• Dofinansowanie jest przeznaczone na usługi szkoleniowe dla kadry menadżerskiej i doradcze dla przedsiębiorstw.
W zajęciach Akademii Menadżera Innowacji może wziąć udział:
- od dwóch do pięciu uczestników będących pracownikami mikrofirmy
- od trzech do pięciu uczestników będących pracownikami małych, średnich i dużych przedsiębiorstw
• wiedza biznesowa i program zajęć praktycznych
• studia przypadków analizowane na podstawie doświadczeń polskich firm
• 50 godzin usług doradczych dla mikrofirm i 120 godzin dla małych, średnich i dużych przedsiębiorstw
• podniesienie kwalifikacji zawodowych z zakresu innowacyjności
• badanie innowacyjności firmy tzw. metodą Innovation Health Check
• dostęp do bazy wiedzy AMI
Projekt jest finansowany z pieniędzy unijnych. MŚP mogą liczyć na wsparcie w wysokości 80 proc. kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia. W przypadku dużych spółek będzie to 50 proc.