Czytasz dzięki

Jak uniknąć oszustw dotyczących zamówień

opublikowano: 20-11-2020, 14:35

W czasie pandemii rośnie liczba oszustów, którzy podszywają się pod znane sieci handlowe. Atakują głównie małe i średnie firmy.

Podczas pandemii wiele firm utraciło rynki zbytu albo zostało zmuszonych rządowymi obostrzeniami do czasowego zamknięcia punktów sprzedaży. Dla nich kontakt od każdego nowego odbiorcy to sukces. Trzeba jednak uważać, żeby nie paść łupem oszustów.

Najsłabsze ogniwo
Najsłabsze ogniwo
Oszuści wyłudzający towar w handlu międzynarodowym liczą, że MŚP, zadowolone z dużego zamówienia, nie będą go weryfikować.

Profesjonalizacja

Firma faktoringowa Bibby Financial odnotowała w ostatnim czasie wzrost liczby oszustw w handlu międzynarodowym. Polegają one głównie na podszywaniu się pod duże sieci handlowe. Ich schemat zawsze jest podobny: firma odbiera drogą mailową zamówienie o wartości kilkukrotnie przewyższającej jej średnie miesięczne obroty. Wydaje się, że to gwiazdka z nieba, tym bardziej, że zamówienie jest wystawione przez dużą międzynarodową sieć handlową, np. E.Leclerc, Auchan, czy Carrefour. Tymczasem w procesie weryfikacji takiego odbiorcy okazuje się, że zamówienie wystawili oszuści.

- Znana marka może początkowo nie budzić podejrzeń, a dokumenty mogą wyglądać bardzo wiarygodnie, łącznie z pieczątkami czy podpisami osób zarządzających. Ale pamiętajmy: w obecnych czasach bardzo łatwo skopiować podpis, choćby ze sprawozdania finansowego, a nazwiska kupców można namierzyć w mediach społecznościowych. Oszuści się profesjonalizują i chętnie korzystają z trudnego czasu pandemii. Zyskowne transakcje w handlu międzynarodowym to efekt wielu lat pracy i skomplikowanych negocjacji, a nie łut szczęścia – przestrzega Jolanta Nowakowska, dyrektor sprzedaży na region południowy w Bibby Financial Services.

Lampka ostrzegawcza

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Oszuści chętnie obierają za cel małe i średnie przedsiębiorstwa z Europy Środkowo-Wschodniej, w tym Polski. Liczą, że takie firmy, zadowolone z dużego zamówienia od znanej sieci handlowej, nie będą zbyt dokładnie go weryfikować, tylko od razu wyślą towar. Łupem oszustów padają zarówno spółki produkcyjne, jak i dystrybutorzy z różnych branż.

- Wśród naszych klientów podobną przygodę miał ostatnio producent sztucznych choinek, firma handlowa z branży oświetleniowej oraz spółka produkująca odzież BHP – mówi Jolanta Nowakowska.

Ekspertka Bibby mówi, w jakich sytuacjach przedsiębiorcy powinna zapalić się lampka ostrzegawcza. Przykład podejrzanej sytuacji: gdy kontrahent, z którym wcześniej spółka nie miała kontaktu, robi duże zamówienie i nawet nie prosi o partię próbną, tylko od razu proponuje wydłużony termin płatności.

- Warto też zastanowić się, gdy w mailu podpisuje się osoba, której dane można łatwo znaleźć na stronie internetowej danej sieci handlowej, np. prezes. Zdarza się też, że dołączane są wyniki finansowe firmy czy nawet skan dowodu osobistego prezesa, czyli dokumenty, które zazwyczaj nie pojawiają się w korespondencji handlowej – mówi Jolanta Nowakowska.

Czujność powinno budzić też zamówienie pochodzące od rzekomo dużej sieci, które trafia do niewielkiej firmy handlowej i dotyczy jednego typu produktów. Właściwa duża sieć zamówiłaby je bezpośrednio u producenta, licząc na lepsze warunki sprzedaży.

Aby uchronić się przed oszustwem, warto sprawdzać domeny, z których wysyłane są maile z zamówieniem oraz weryfikować zamówienie bezpośrednio w firmie, której nazwą posługuje się rzekomy odbiorca.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane