Czytasz dzięki

Jak wyliczyć subwencję z Tarczy Finansowej

opublikowano: 29-04-2020, 22:00

Aby otrzymać wsparcie z Polskiego Funduszu Rozwoju, trzeba będzie wykonać szereg obliczeń i wpisać je do wniosku. W programie „Gorąca linia” użytkownikom serwisu zdrowybiznes.pb.pl doradzała w tej sprawie Kinga Zacharjasz, dyrektor zarządzająca Pionu Rozwoju Produktów, Strategii i Decyzji Kredytowych MSP w Banku BNP Paribas.

ZBIGNIEW: Czy warunek spadku obrotów jest spełniony, jeżeli przychody w lutym 2020 r. są mniejsze o 30 proc. niż w styczniu oraz mniejsze o 35 proc. niż w lutym rok temu? Jak to interpretować?

Kinga Zacharjasz, Bank BNP Paribas: Panu Zbigniewowi prawdopodobnie uda się skorzystać z pomocy, tylko będzie musiał zbadać inny okres. Pierwszym możliwym miesiącem, jaki możemy wziąć pod uwagę, jest marzec i porównać go albo do miesiąca poprzedniego, czyli w tym przypadku do lutego bieżącego roku, albo do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, czyli do marca 2019. Jeżeli przedsiębiorca będzie miał spadek przychodów marzec do lutego w tym roku lub marzec do marca zeszłego roku powyżej 25 proc., to kwalifikuje się do ubiegania się o pomoc z PFR.

ANONIM: Czy do wyliczeń można stosować nie miesiące kalendarzowe, ale kolejne 30 dni?

Co do zasady stosuje się miesiące kalendarzowe. Natomiast w przypadku wyliczenia kwoty subwencji, która stanowi procentową wartość rocznych przychodów, można założyć dwa warianty — albo uwzględnia się przychody za rok 2019, albo przychód w ostatnim zamkniętym roku obrotowym, jeśli przedsiębiorca z jakichś przyczyn ma ten rok ustawiony inaczej niż rok kalendarzowy.

ALICJA: Jak weryfikowana będzie kwota przychodu?

Weryfikacji dokona Polski Fundusz Rozwoju w oparciu o dane z baz US i ZUS.

ANONIM: Zatrudniam 8 osób łącznie na 5 ¼ etatu. Czy do wyliczeń kwoty subwencji wziąć 5, 5¼ czy może 6 etatów?

W przypadku ustalania wielkości firmy pod uwagę brana jest inna wartość liczby zatrudnionych osób, niż w przypadku wyliczania kwoty samej subwencji. Do klasyfikacji wielkości firmy uwzględnia się wyłącznie osoby zatrudnione na umowę o pracę, bez właściciela firmy. Natomiast w przypadku wyliczania kwoty subwencji, pod uwagę brane są wszystkie osoby zgłoszone do ubezpieczenia społecznego. Oprócz osób zatrudnionych na umowę o pracę są także ci, którzy posiadają umowy cywilnoprawne. W przypadku niepełnych etatów stosuje się ułamkowe wartości. Po bardziej szczegółowe informacje i studia przypadków odsyłam do stron Polskiego Funduszu Rozwoju.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

PIOTR: Zgodnie z definicją jesteśmy mikrofirmą — liczba pracowników na koniec ubiegłego roku wynosi 9, natomiast 30 kwietnia było ich już 11. Czy przy umorzeniu subwencji będzie brana pod uwagę liczba pracowników 9 czy 11?

Jeśli mówimy o kwocie wyliczenia subwencji, bierzemy pod uwagę liczbę pracowników czy etatów na koniec miesiąca, który poprzedza miesiąc złożenia wniosku. Przykładowo, jeśli chcemy składać wniosek w kwietniu, to sprawdzamy, ile osób mieliśmy zatrudnionych na koniec marca. Liczba ta nie może być wyższa niż stan zatrudnienia w firmie na koniec roku. W przypadku pana Piotra będzie to więc 9 pracowników.

Czy pieniędzy wystarczy dla wszystkich? Jak wyglądać będzie procedura odwoławcza w przypadku odmowy wypłaty subwencji?

M.in. tego się dowiesz, oglądając pełną wersję rozmowy na stronie zdrowybiznes.pb.pl

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Sołtys, Partner publikacji: BNP PARIBAS

Polecane