W czasie pandemii Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) raczej wydłuża terminy konkursów dotacyjnych, dając firmom więcej czasu na przygotowanie projektów. Tym razem jest inaczej. Przedstawiciele rządowej agencji postanowili skrócić nabór z poddziałania 2.3.5 programu Inteligentny Rozwój („Design dla przedsiębiorców – Dostępność Plus”). Powód? Popyt na granty, które sfinansują profesjonalny proces projektowy i pomogą MŚP wprowadzić na rynek produkty przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami, przekroczył ponad trzykrotnie budżetowe możliwości konkursu.
W ciągu trzech miesięcy do PARP wpłynęło aż 467 wniosków o dofinansowanie na łączną kwotę ponad 254 mln zł. Tymczasem w kasie jest 70 mln zł. Zgodnie z regulaminem konkursu przedstawiciele rządowej agencji zamkną nabór wcześniej. Wnioski o dofinansowanie można składać tylko do 31 marca. Pierwotnie przedsiębiorcy mieli taką możliwość do 28 lipca. Konkurs jest podzielony na rundy. PARP skróciła drugą rundę, a trzeciej nie będzie.

Komu wsparcie
W wyścigu o dotacje na autorskie wzornictwo mogą wziąć udział tylko MŚP spoza makroregionu Polska Wschodnia. Obejmuje on województwa: lubelskie, podkarpackie, podlaskie, świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie. Przedsiębiorcy ze wspomnianych województw mają zarezerwowane wsparcie na wdrożenie strategii wzorniczej w programie operacyjnym Polska Wschodnia (działanie 1.4 „Wzór na konkurencję”).
Co ważne, wartość projektu w konkursie „Design dla przedsiębiorców – Dostępność Plus” powinna wynosić od 60 tys. zł do 1,5 mln zł, natomiast wkład własny – minimum 15 proc.
Na jakie dofinansowanie może liczyć przedsiębiorca? Wysokość wsparcia zależy od wielkości firmy, a także od zakresu i lokalizacji wdrażanego projektu. Przedsiębiorcy, którzy skorzystają wyłącznie z dofinansowania usług, mogą liczyć na dotacje w wysokości 85 proc. wartości przedsięwzięcia. Otrzymane granty przedstawiciele biznesu będą mogli przeznaczyć na usługi dotyczące profesjonalnego procesu wzorniczego. W grę wchodzą też usługi audytu wzorniczego i otoczenia rynkowego. Ponadto dotacje pomogą MŚP w przygotowaniu strategii opracowania nowego projektu wzorniczego.
Natomiast firmom, które będą chciały skorzystać z dofinansowania inwestycji, przysługuje wsparcie w wysokości od 10 do 70 proc. wartości projektu. Pieniądze pokryją m.in. zakup środków trwałych służących wdrożeniu nowego lub ulepszonego produktu, a także nabycie patentów i licencji. Maksymalne dofinansowanie, jakie może otrzymać beneficjent w konkursie, to 1 mln 125 tys. zł.
Nietuzinkowe rozwiązania
Warto podkreślić, że przedsiębiorcy muszą wykazać przydatność opracowanych rozwiązań. Powinny one pomagać osobom starszym i z niepełnosprawnościami w pokonywaniu barier, które utrudniają im codzienne funkcjonowanie. W grę wchodzą też projekty ułatwiające życie kobietom w ciąży i osobom poruszającym się z nieporęcznym lub ciężkim bagażem. Na wsparcie będą miały szanse tylko te innowacyjne produkty, które sprostają wspomnianym potrzebom.
Co będą oceniać eksperci PARP? Aby otrzymać dofinansowanie, należy spełnić dziewięć kryteriów wyboru projektów. Są one punktowane. Jednym z nich jest wymóg dotyczący prowadzenia biznesu na terenie kraju z wyjątkiem wspomnianych wschodnich województw. Ponadto nowe produkty i usługi powinny odpowiadać jednej z 17 krajowych inteligentnych specjalizacji. Beneficjent musi też mieć potencjał finansowy, kadrowy i techniczny do realizacji projektu. Istotne jest również to, aby użytkownicy końcowi wyrazili opinię na temat projektowanego produktu.
Przedsiębiorcy, którzy otrzymają wsparcie, powinni zakończyć przedsięwzięcia do 31 grudnia 2023 r.
1.Usługi dotyczące profesjonalnego procesu wzorniczego, w tym:
• usługi audytu wzorniczego i otoczenia rynkowego
• usługi przygotowania strategii opracowania nowego projektu wzorniczego
• usługi prototypowania i testów, z wyłączeniem zakupu środków trwałych i wartości niematerialnych służących do zbudowania prototypu i jego przetestowania
• usługi doradcze dotyczące wdrożenia nowego lub ulepszonego produktu
2. Realizacja inwestycji, w tym:
• zakup środków trwałych służących wdrożeniu nowego lub ulepszonego produktu
• zakup patentów, licencji, know-how służących wdrożeniu nowego lub ulepszonego produktu
• konieczność prowadzenia działalności na terenie kraju, poza makroregionem Polska Wschodnia
• projekt nie może dotyczyć działalności wykluczonych z możliwości uzyskania pomocy finansowej
• projekt jest zgodny z zasadami horyzontalnymi, w tym m.in. dotyczącymi promowania równości kobiet i mężczyzn
• projekt jest zgodny z celem poddziałania 2.3.5 programu Inteligentny Rozwój
• nowe produkty i usługi odpowiadają jednej z 17 krajowych inteligentnych specjalizacji
• wydatki kwalifikowane projektu są zgodne z obowiązującymi limitami
• wskaźniki produktu i rezultatu projektu są uzasadnione pod względem biznesowym
• firma posiada potencjał finansowy, kadrowy i techniczny do realizacji projektu
• włączenie końcowych użytkowników w proces opracowania nowego projektu wzorniczego