Galopująca inflacja, negatywne skutki pandemii i trwająca od wielu miesięcy wojna w Ukrainie nie sprzyjają stabilności MŚP. Rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodowały, że wielu przedsiębiorców znacznie ograniczyło firmowe budżety przeznaczone na promocję i działania marketingowe. Ogłoszony przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) konkurs dotacyjny „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, czyli działanie 2.25 programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki będzie – zdaniem Agnieszki Majer, starszego konsultanta w Civitta Polska – znaczącym wsparciem finansowym dla przedsiębiorców, którzy chcą zaistnieć na zagranicznych rynkach.
– Granty pomogą wypromować dorobek polskich firm na arenie międzynarodowej. Przedsiębiorcy mają coraz większą świadomość, jak ważne są tego typu działania. Konkurs PARP powinien cieszyć się sporym zainteresowaniem wśród MŚP. Oferowane przez agencję dotacje są w tak burzliwych czasach ratunkiem dla wielu firm – podkreśla Agnieszka Majer.
Potencjał eksportowy
W konkursie MŚP działające na terenie całej Polski będą mogły składać wnioski od 16 października do 30 listopada.
– Szanse na dotacje mają przedsięwzięcia, których celem jest wzmocnienie potencjału eksportowego MŚP. Granty sfinansują udział przedsiębiorców w wydarzeniach targowych wskazanych w dokumentacji konkursowej, a także w misjach gospodarczych promujących marki produktowe – wyjaśnia Agnieszka Majer.
Agnieszka Wykrzykowska, senior menedżer w Grant Thornton, zwraca uwagę, że dofinansowanie nie jest przeznaczone dla początkujących eksporterów. W przypadku tego konkursu – jak podkreśla – istotne są przychody z eksportu osiągane przez firmę.
– Wnioskodawca może nie spełnić jakiegoś kryterium punktowego, a mimo to otrzyma dofinansowanie. O wiele trudniej będzie mu zrealizować niektóre warunki obligatoryjne. Przyszli beneficjenci powinni działać w sektorach gospodarczych wskazanych w ogłoszeniu o naborze. Ponadto muszą prowadzić działalność eksportową i wykazać przychody netto ze sprzedaży towarów i usług za dwa kolejne lata obrachunkowe w okresie poprzedzającym rok złożenia wniosku o dofinansowanie. Co więcej, w ostatnim zamkniętym roku obrachunkowym powinni uzyskać wspomniane przychody netto ze sprzedaży produktów na eksport w wysokości co najmniej 30 proc. – podkreśla Agnieszka Wykrzykowska.
Dodaje, że kolejne obligatoryjne kryterium konkursu, które muszą spełnić wnioskodawcy, to wymóg poniesienia nakładów na działalność badawczo-rozwojową w ciągu ostatnich trzech lat obrotowych przed złożeniem wniosku o dofinansowanie. Poza tym powinni wdrożyć innowacje produktowe.
Kryteria punktowe
Eksperci PARP zweryfikują przede wszystkim to, czy przedsiębiorcy spełnili wszystkie obligatoryjne kryteria. Co prawda nie jest konieczne spełnienie jakiegokolwiek wymogu punktowego, są jednak dwa kryteria, za które można uzyskać maksymalnie 7 punktów. Ich otrzymanie może pomóc przedsiębiorcy znaleźć się na lepszym miejscu na liście projektów wybranych do dofinansowania. Wspomniane punkty dostaną przedstawiciele biznesu, których marki produktowe otrzymały nagrody lub wyróżnienia w konkursie lub rankingu branżowym dotyczącym zagranicznych rynków.
Atutem wnioskodawców będzie również udział w międzynarodowych zamówieniach publicznych lub ich zrealizowanie w charakterze podwykonawców. Kryterium punktowe dotyczy też wysokości przychodów netto ze sprzedaży towarów i usług przeznaczonych na eksport, uzyskanych w ostatnim zamkniętym roku obrachunkowym. Jeżeli ich poziom przekroczy 35 proc. wszystkich przychodów ze sprzedaży produktów, wówczas przedsiębiorcy otrzymają punkty.
Pomoc de minimis
Agnieszka Wykrzykowska wskazuje, że największe szanse na dofinansowanie mają projekty, którym uda się uzyskać maksymalną liczbę punktów w kryteriach punktowych.
Warto podkreślić, że budżet konkursu wynosi 155 mln zł. Natomiast maksymalnie dofinansowanie może sięgnąć 50 proc. kosztów kwalifikowanych planowanego przedsięwzięcia.
– Organizatorzy konkursu nie określili ani minimalnej ani maksymalnej wartości projektu. Z jednej strony istnieje ryzyko, że do PARP wpłyną przedsięwzięcia o dużej wartości. Z drugiej jednak strony należy pamiętać, że część wydatków może być finansowana jedynie z pomocy de minimis, a ta, jak wiadomo, jest ograniczona – zaznacza Agnieszka Wykrzykowska.
Biorąc pod uwagę zasady naboru – jak dodaje – jest on zbliżony do konkursu „Go to Brand”, czyli działania 3.3.3 programu Inteligentny Rozwój z poprzedniej perspektywy finansowej.
– Konkurs Go to Brand nie przewidywał jednak tak wysokich wymagań związanych z obligatoryjnymi kryteriami, jak nabór “Promocja marki innowacyjnych MŚP” – podkreśla senior menedżer w Grant Thornton.
Tyle wynosi budżet konkursu „Promocja marki innowacyjnych MŚP”.
• udział wnioskodawcy w targach ze stoiskiem narodowym w charakterze wystawcy
• wyjazdowe misje gospodarcze, których celem jest spotkanie z potencjalnymi kontrahentami
• kampanie promocyjne