Kto żałuje, że otworzył firmę

opublikowano: 29-08-2021, 20:00

Przewoźnicy drugi raz nie zdecydowaliby się na otwarcie firmy w tej branży. Zupełnie inne podejście mają budowlańcy.

Firma badawcza Keralla Research, na zlecenie rejestru dłużników BIG Info Monitor, zapytała przedsiębiorców, czy wybraliby tę samą branżę, gdyby ponownie otwierali firmę. Pytanie to trafiło do mikro, małych i średnich firm, u których większość biznesu opiera się na sprzedaży i działaniu na rzecz innych przedsiębiorstw.

Patrząc na wszystkich respondentów łącznie, dziś na tę samą drogę biznesową nie chciałby wejść co czwarty przedsiębiorca. Przed dwoma laty odpowiadał tak co trzeci. Najczęściej wskazywane przyczyny niechęci do powrotu na znane sobie obszary działania to brak wykwalifikowanych pracowników, kapitałochłonność branży, przeregulowanie przepisami i silna konkurencja.

Największa niechęć do otwierania firmy w dotychczasowej branży panuje wśród przewoźników. Podobnie jak w poprzedniej edycji badania, tak i teraz aż 60 proc. badanych z tego sektora nie porwałoby się na otwarcie nowej firmy zajmującej się przewozem osób albo towarów.

– Największe problemy tej branży to opóźnienia płatności, konieczność ponoszenia ciągłych nakładów i inwestycji, przytłaczające przepisy, brak wykwalifikowanych pracowników, a także cios zadany przez pandemię – mówi Sławomir Grzelczak, prezes BIG Info Monitor.

Kolejną branżą po transporcie, w której przedsiębiorcy najczęściej nie chcieliby prowadzić działalności, jest handel. Firmy handlowej po raz drugi nie uruchomiłby co trzeci właściciel. Zniechęceni do działalności gospodarczej w handlu przedstawiciele firm wskazują, że doświadczenia wyniesione z pandemii są jedną z przyczyn ich pesymistycznego podejścia. Handlowi dają się też we znaki m.in. silna konkurencja, która pociąga za sobą niskie marże oraz kapitałochłonność. Firmom z tej branży dokuczają ponadto problemy z pozyskaniem pracowników.

Natomiast w przemyśle tylko 14 proc. ankietowanych wprost deklaruje, że nie podjęłoby ponownie decyzji o takim biznesie.

W zupełnie innej rzeczywistości żyją firmy budowlane. Rosnący boom na tym rynku oraz świadomość, że oszczędziła go pandemia, podbiły optymizm przedsiębiorców z tego sektora. Efekt? Przed dwoma laty, gdy koniunktura na rynku budowlanym również była dobra, tylko dwóch na dziesięciu badanych z tej branży mówiło, że ponownie nie uruchamialiby biznesu budowlanego. Teraz takiej odpowiedzi nie udzielił nikt. Natomiast aż 77 proc. ankietowanych prezesów i właścicieli otworzyłoby firmę budowlaną jeszcze raz. Wątpliwości, czy to faktycznie dobry pomysł, ma 23 proc. badanych.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane