Jakie i dla kogo języki na rynku pracy

DCZ
opublikowano: 04-03-2013, 00:00

Nikogo nie trzeba przekonywać, że znajomość języków obcych jest jedną z umiejętności niezbędnych w pracy.

Choć to z pozoru absurdalne, dotyczy to zarówno etatów dyrektorskich, jak i związanych z podstawową obsługą biura. Powodów jest wiele. W dobie rosnącego bezrobocia i rekordowej liczby bezrobotnych z wyższym wykształceniem, jest to kolejne kryterium zawężające wybór pracowników. Znajomość języka obcego otwiera też drzwi do dalszego rozwoju. Co ciekawe, podobnie jest w praktycznie każdej branży i w każdym regionie Polski. Bez znajomości języka nie ma co myśleć o dobrej pracy i rozwoju zawodowym.

Najbardziej pożądany przez pracodawców jest oczywiście angielski, niezwykle ważny w międzynarodowej komunikacji. W ogromnej części Europy i poza nią jest tak powszechny, że nie uznaje się go już nawet za język obcy, przynajmniej w sferze biznesowej. Nic dziwnego — angielskim jako rodzimym mówi aż 365 mln ludzi na świecie, a szacuje się, że posługuje się nim nawet 1,6 mld osób. Na drugim miejscu figurował do niedawna hiszpański. Jednak z raportu Bloomberga „The Languages of business” wynika, że obecnie zajmuje dopiero czwartą pozycję, ustępując mandaryńskiemu, który ma ponad miliard użytkowników, francuskiemu (68 mln w 27 krajach, w których jest to język urzędowy) i arabskiemu (ponad 220 mln).

Według przewidywań OECD do roku 2030 wśród sześciu największych gospodarek świata znajdą się Chiny, USA, Indie, Japonia, Brazylia i Rosja. Znajomość języków obowiązujących w tych krajach z pewnością więc zwiększy szanse otrzymania atrakcyjnej posady w firmach działających na rynku międzynarodowym.

Niedawno na zlecenie Komisji Europejskiej powstał raport „Languages for Jobs”. Wynika z niego, że rynki rozwijające się są dla europejskich przedsiębiorstw niezwykle ważne, a odpowiednie umiejętności językowe pracowników pozwolą im konkurować o miejsca pracy w dowolnym miejscu na świecie. Eksperci przytoczyli w nim także wyniki ankiety ELAN, przeprowadzonej w prawie 2000 małych i średnich przedsiębiorstw z Unii, które pokazują, że oprócz osób władających angielskim, na liście życzeń pracodawców są także pracownicy posługujący się również niemieckim, francuskim, rosyjskim i hiszpańskim.

AGATA RYBACKA

dyrektor rozwoju Skrivanek

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DCZ

Polecane