Jakie problemy ma branża motoryzacyjna

Dorota ZawiślińskaDorota Zawiślińska
opublikowano: 2022-03-07 20:00

Braki w dostawach surowców, zapotrzebowanie na pracowników obsługujących roboty – m.in. z tym będzie mierzył się sektor motoryzacyjny.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Z czym zmagają się firmy z sektora motoryzacji i elektromobilności
  • Jak pandemia wpłynęła na przedsiębiorców
  • Jakich pracowników poszukuje branża

Z najnowszego badania „Bilans Kapitału Ludzkiego” (BKL), przygotowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) i Uniwersytet Jagielloński, wynika, że w najbliższym czasie przedstawiciele branży motoryzacji i elektromobilności będą mieli trudności z planowaniem produkcji z powodu braku dostaw surowców. Ponadto wzrośnie zapotrzebowanie na pracowników z umiejętnościami cyfrowymi.

– Motoryzacja i elektromobilność to druga największa branża przemysłowa w Polsce – zwraca uwagę Robert Zakrzewski, główny specjalista w departamencie analiz i strategii w PARP.

Plany kadrowe

Według badania w ostatnim czasie 86 proc. przedsiębiorców z tego sektora nie szukało nowych pracowników. Firmy nie przewidują też zmian pod tym względem w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy. Natomiast spośród pracodawców, którzy poszukiwali pracowników, aż ponad połowa mierzyła się z trudnościami rekrutacyjnymi. Problemy najczęściej dotyczyły obsadzenia stanowisk mechanika pojazdów samochodowych i elektryka. Z badania wynika ponadto, że aż 96 proc. zatrudnionych w tej branży nie planuje zmieniać pracy w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Pracownicy doceniają stabilną sytuację w sektorze i atrakcyjne wynagrodzenia.

Eksperci podkreślają, że negatywne skutki pandemii odczuło aż 43 proc. pracodawców. Najbardziej narzekają oni na zmniejszenie liczby klientów, rosnące koszty funkcjonowania firm, zachwianie płynności finansowej, a także na problemy z dostawcami i odbiorcami.

Specjaliści oceniają, że będzie rosło zapotrzebowanie na pracowników mających wiedzę i umiejętności związane z obsługą urządzeń i maszyn, w tym głównie robotów. W ciągu najbliższych trzech lat coraz bardziej popularne będą stanowiska pracy wymagające połączenia kompetencji z dziedziny motoryzacji i IT. Wyzwaniem dla branży będzie też konieczność podejmowania działań recyklingowych.

Branżowe czwartki

Warto podkreślić, że 17 marca odbędzie się bezpłatne webinarium z cyklu „Branżowe czwartki”, podczas którego przedstawiciele PARP zaprezentują szczegółowe wnioski z raportu. Natomiast eksperci branżowi zinterpretują wyniki badań.

– Chcemy, aby raport BKL był drogowskazem dla przedsiębiorców z sektora motoryzacji i elektromobilności do podejmowania decyzji dotyczących przyszłości ich firm – podkreśla Robert Zakrzewski.

Więcej informacji: www.parp.gov.pl