Jakie problemy ma branża turystyczna

Dorota ZawiślińskaDorota Zawiślińska
opublikowano: 2023-09-17 20:00

Deficyt rąk do pracy, transformacja cyfrowa, zmieniające się preferencje konsumentów – m.in. z tymi wyzwaniami będzie mierzył się sektor turystyczny.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Z czym zmaga się branża turystyczna
  • Jakie czynniki wpływają na zmiany zachodzące w tym sektorze
  • Na co zwracają eksperci
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Z najnowszego badania „Bilans Kapitału Ludzkiego” (BKL), przygotowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), wynika, że pandemia, wojna w Ukrainie i kryzys gospodarczy to główne czynniki, które wpłynęły na zmiany zachodzące w sektorze turystycznym. Do najważniejszych jego wyzwań należy m.in. konieczność podejmowania działań na rzecz budowania wizerunku naszego kraju jako bezpiecznego miejsca do spędzania wolnego czasu.

– Turystyka jest jednym z najistotniejszych sektorów polskiej gospodarki. Odpowiada za około 4,5 proc. naszego PKB – zwraca uwagę Wioletta Skrzypczyńska, ekspert w departamencie analiz i strategii w PARP.

Dodaje, że aż 76 proc. przedsiębiorców działających w branży turystycznej odczuło negatywne skutki pandemii. Wskazywali oni na spadek liczby klientów, zamówień i pogorszenie płynności finansowej spółek.

Nowe kłopoty

– Pandemiczne obostrzenia są już za nami, niestety zastąpiły je inne kłopoty spędzające przedsiębiorcom sen z powiek. Obecnie sektor mierzy się z nowymi problemami, w tym głównie ze skutkami trwającej wojny w Ukrainie i rosnącymi opłatami eksploatacyjnymi. Przedstawiciele biznesu zmagają się też z postępującą cyfryzacją gospodarki i zmianą preferencji konsumentów. Trudności w prowadzeniu działalności gospodarczej w branży turystycznej w czasie pandemii przełożyły się na ogólny kryzys zaufania do tego sektora jako pracodawcy – podkreśla Wioletta Skrzypczyńska.

Z badania wynika, że szefowie firm turystycznych utyskują na brak rąk do pracy. Połowa przedsiębiorców prowadzących procesy rekrutacyjne przyznaje, że ma trudności ze znalezieniem pracowników. Kandydaci wykazują małe zainteresowanie ofertami pracy. Lukę w zatrudnieniu w pewnym stopniu wypełniają obcokrajowcy. Eksperci podkreślają, że 26 proc. przedsiębiorców zatrudnia cudzoziemców, z których najwięcej jest Ukraińców.

80 proc. pracodawców z sektora turystycznego deklaruje utrzymanie zatrudnienia na dotychczasowym poziomie. Jego wzrost przewiduje tylko 7 proc. respondentów. Bardziej optymistycznie wyglądają prognozy dotyczące wzrostu zatrudnienia w dłuższej perspektywie. W ciągu trzech najbliższych lat 16 proc. pracodawców chce przyjąć do firm więcej pracowników, w tym głównie kelnerów, barmanów, kucharzy i animatorów czasu wolnego.

Łączenie pracy z rekreacją

Ponadto cyfryzacja i możliwość świadczenia obowiązków służbowych w systemie hybrydowym wymuszają na firmach turystycznych dostosowywanie oferty wypoczynku do możliwości łączenia pracy z rekreacją i podróżowaniem.

– Również demografia nie pozostaje bez wpływu na turystykę. Przybywa konsumentów w wieku powyżej 60 roku życia. Należy dostosować do nich ofertę związaną m.in. z turystyką zdrowotną. Ponadto sektor mierzy się nieustająco z problemami kadrowymi. Kluczowe jest budowanie wizerunku tej gałęzi gospodarki jako atrakcyjnego miejsca zatrudnienia i rozwoju zawodowego – zaznacza Wioletta Skrzypczyńska.

Warto podkreślić, że 22 września odbędzie się bezpłatne webinarium z cyklu „Branżowe czwartki”, podczas którego przedstawiciele PARP zaprezentują szczegółowe wnioski z raportu. Natomiast eksperci branżowi będą dyskutować o wyzwaniach, przed jakimi stoją firmy turystyczne, a także o zapotrzebowaniu na pracowników i kierunkach rozwoju sektora.