Japonia: sprzedaż detaliczna mocno odbiła

Czerwiec okazał się udanym miesiącem dla japońskiego handlu. Sprzedaż detaliczna wzrosła w porównaniu z majem o 1,5 proc. Odczyt pokrył się z oczekiwaniami ekonomistów. Miesiąc wcześniej ten ważny wskaźnik makroekonomiczny odnotował spadek rzędu 1,7 proc.

W porównaniu z czerwcem 2017 r. sprzedaż urosła o 1,8 proc. przebijając prognozę na poziomie 1,7 proc. Sprzedać w domach towarowych i supermarketach zwiększyła się natomiast w ujęciu rocznym o 1,5 proc.

Poprawa nastąpiła po słabym pierwszym kwartale, pomimo gwałtownego spadku w maju. Mimo to, pozostawiający wiele do życzenia wzrost  wynagrodzeń wskazuje, że japońscy konsumenci nadal niechętnie podchodzą do zwiększania wydatków. To sprawia, że ożywienie gospodarcze w Japonii nadal jest zależne od eksportu w czasie, gdy perspektywy handlowe są coraz bardziej mętne, a USA rozważają cła na import samochodów.

Pierwszy kwartał 2018 r. stał pod znakiem różnych negatywnych czynników w tym w tym atmosferycznych  (długie zaleganie pokrywy śnieżnej) więc naturalne jest oczekiwanie odbicia -  powiedział Masaki Kuwahara, starszy ekonomista z Nomura Securities.

Patrząc na same dane z czerwca, nie ma wątpliwości, że konsumpcja się poprawi – ocenia z kolei Atsushi Takeda, główny ekonomista w Itochu. Myślę, że możemy się spodziewać dobrych wyników w lipcu, ponieważ premie rosną – dodaje ekonomista, podkreślając , że lpiec będzie kluczowym miesiącem do określenia trendu konsumpcji.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Tadeusz Stasiuk, Bloomberg

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Japonia: sprzedaż detaliczna mocno odbiła