Japoński eksport spadł najmocniej od trzech lat

opublikowano: 20-11-2019, 08:08

W październiku 2019 r. eksport Kraju Kwitnącej Wiśni odnotował silny spadek. Zaszkodziły mu napięcia w handlu pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a Chinami, wywierające presję na globalny popyt. Dodatkowo nałożyły się na to niesprzyjające warunki atmosferyczne.

Według danych japońskiego ministerstwa finansów eksport spadł aż o 9,2 proc. w porównaniu z październikiem 2018 r. notując 11-ty z rzędu miesięczny spadek i wydłużając serię miesięcznych zniżek do najdłuższej od 2016 r. Odczyt okazał się słabszy od mediany prognoz ekonomistów, która zakładała zniżkę rzędu 7,5 proc. 

Sprzedaż do Chin i Stanów Zjednoczonych, dwóch największych rynków zbytu dla japońskich towarów zmniejszyła się w oby przypadkach o dwucyfrowe wartości, odpowiednio o 10,3 i 11,4 proc.

Głównym winowajcą był sektor motoryzacyjny i stalowy, jak również zniszczenia po ubiegłomiesięcznym supertajfunie.

Jeszcze mocniej, bo o 14,8 proc. spadł import. W tym przypadku odczyt był nieco lepszy od projekcji ekonomistów, mediana których zakładała spadek o 15,2 proc. 

Bilans handlu okazał się jednak dodatni i odnotował 17,3 mld jenów nadwyżki, co było pierwszym dodatnim wynikiem od czerwca br.

fa44e31e-90f7-11e9-bc42-526af7764f64
Poza scenariuszem
Newsletter poświęcony globalnym rynkom finansowym. Strategie inwestycyjne, alternatywne scenariusze, makrospojrzenie.
ZAPISZ MNIE
Poza scenariuszem
autor: Marek Wierciszewski
Wysyłany co dwa tygodnie
Marek Wierciszewski
Newsletter poświęcony globalnym rynkom finansowym. Strategie inwestycyjne, alternatywne scenariusze, makrospojrzenie.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Tadeusz Stasiuk, Bloomberg

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu