Japoński sektor usług wraca do wzrostu, ciągnąc za sobą gospodarkę

Tadeusz Stasiuk, Reuters
opublikowano: 2025-05-07 08:03

Po stagnacji w marcu, japoński sektor usług odnotował wzrost w kwietniu, napędzany głównie zwiększonymi nowymi zamówieniami. Ten pozytywny trend stanowi kontrast do utrzymującej się słabości sektora produkcyjnego.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Finalny odczyt indeksu PMI au Jibun Bank Japan Services pokazał jego zwyżkę w kwietniu 2025 r. do 52,4 pkt z neutralnego poziomu 50,0 w marcu, przekraczając wcześniejszy szacunek 52,2 pkt. Odczyt powyżej 50,0 sygnalizuje ekspansję, poniżej recesję panującą w danym segmencie gospodarki.

Ożywienie w usługach przyczyniło się do wzrostu złożonego wskaźnika PMI, obejmującego zarówno usługi, jak i produkcję, do 51,2 pkt w kwietniu z 48,9 w marcu. Po raz pierwszy od dwóch miesięcy wskaźnik ten przekroczył barierę 50 punktów.

Nowe zamówienia w sektorze usług rosły w kwietniu najszybciej od maja ubiegłego roku, co firmy przypisują poprawie popytu. Kontrastuje to z producentami, którzy odnotowali najgłębszy spadek nowych zamówień od lutego, związany z obawami o amerykańskie taryfy celne.

Pomimo ożywienia gospodarczego, zaufanie przedsiębiorstw wśród dostawców usług osłabiło się trzeci miesiąc z rzędu, spadając do najniższego poziomu od stycznia 2021 r., co odzwierciedla obawy japońskich firm dotyczące wpływu taryf na globalną gospodarkę.