Jedwabny Szlak nabiera rozpędu

Chińczycy chcą wozić towary pociągami. Polacy mogą na tym skorzystać.

Transport kolejowy między Chinami a Europą dynamicznie się rozwija. To doskonała opcja dla przedsiębiorstw, które cenią sobie niski czas tranzytu i optymalizację kosztów. Dotychczas musiały one wybierać pomiędzy tanim, lecz czasochłonnym transportem morskim a szybkim, lecz drogim transportem lotniczym. Ze spedycji kolejowej najchętniej korzystają firmy handlujące elektroniką. Na wzrost zainteresowania tą formą transportu wpływają jeszcze dwie kwestie.

Pierwszą jest szansa na wzrost gospodarczy prowincji chińskich, które uruchamiają kolejowe połączenia z Europą, drugą — decyzje polityczne. Od kiedy prezydent Xi Jinping powiedział, że rozwój tej formy transportu jest dla niego szczególnie ważny, gwałtownie wzrosła liczba uruchamianych połączeń.

Co istotne, rośnie też znaczenie Polski jako hubu na trasie transportu kolejowego Chiny — Europa. Większość ładunków trafia do UE przez Białoruś, a następnie właśnie przez polskie Małaszewicze. Stamtąd samochodami lub koleją kontenery rozwożone są po Europie.

— Widzimy przed sobą dwa wyzwania. Pierwsze to wzmocnić rolę Polski w obsłudze pociągów z Chin. Szczególnie ważną kwestią dla chińskich partnerów jest pełna obsługa ładunków: od magazynowania i zarządzania dalszym transportem przez dokumentację po optymalizację procesów logistycznych. Drugim wyzwaniem jest rozwój transportu eksportowego. Chcemy zainteresować firmy w Polsce i w tej części Europy eksportem do Chin — nie tylko całokontenerowym, ale też drobnicowym. Widzimy wyraźne zmiany po stronie Chin, otwierają się na świat i na import — mówi Paweł Moskała, prezes Real Logistics.

W listopadzie organizowane będzie China Import Expo, co jest wyraźną zachętą dla firm chcących eksportować za Wielki Mur. Szczególnie mile widziane są produkty branż: kosmetycznej, farmaceutycznej, samochodowej i nowych technologii.

— To olbrzymia szansa dla Polski — mamy już przecież kontenery, które przyjeżdżają do nas z Chin. Trzeba je zapełnić naszymi towarami. Pociąg do Chin to polityka, którą chcemy realizować w najbliższych latach — dodaje Paweł Moskała.

Weź udział w "XV Forum Polskich Menedżerów Logistyki POLSKA LOGISTYKA", 2-3 października 2018 r., Warszawa >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Świat / Jedwabny Szlak nabiera rozpędu