Jedź na targi za kasę z UE

Dorota ZawiślińskaDorota Zawiślińska
opublikowano: 2018-10-18 22:00

Solidny zastrzyk kapitału, wsparcie doradcze i marketingowe — to spore zachęty dla małego biznesu do rozwijania skrzydeł poza Polską

Przeczytaj tekst i dowiedz się:

  • gdzie przedsiębiorcy mogą znaleźć pieniądze na targi i misje
  • jakie są procedury i jak skorzystać w tej pomocy

 

Mali i średni gracze często uzależniają podjęcie decyzji o ekspansji od dostępności wsparcia publicznego na ten cel. Brak kapitału własnego blokuje ich działania eksportowe. Dlatego chętnie korzystają z programów pomocowych. Jeszcze do niedawna dotacje pokrywały koszty głównie wyjazdów na targi, teraz przedsiębiorcy mogą przeznaczyć je również na usługi specjalistyczne, dzięki którym łatwiej podbijają obce rynki.

Granty pomagają firmom także w opracowaniu strategii ekspansji. Ponadto wybrane do dofinansowania projekty dostają wsparcie prawne i marketingowe.

Mosty łączące z nowymi rynkami

Przedsiębiorcy, którzy mają apetyt na rynek chiński, japoński i wietnamski, mogą wystartować w konkursie „Polskie Mosty Technologiczne” (PMT). Stawką w programie jest dofinansowanie w wysokości 200 tys. zł, które można wykorzystać m.in. na stworzenie i weryfikację wspomnianej strategii.

— W ciągu sześciu lat na projekt Polskie Mosty Technologiczne przeznaczamy ponad 176,5 mln zł. Wietnam i Chiny to rynki wytypowane przez polski rząd jako jedne z najbardziej perspektywicznych dla rodzimych przedsiębiorców. Natomiast Japonia podpisała niedawno z Unią Europejską umowę o partnerstwie gospodarczym, która znacząco liberalizuje wymianę handlową. Nie wykluczamy, że w kolejnych latach do programu włączymy inne, dynamicznie rozwijające się rynki azjatyckie, jak Singapur czy Indonezja — mówi Krzysztof Senger, wiceprezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH), która jest organizatorem konkursu.

Postawić na KIS

Na wsparcie mogą liczyć mikro-, mali i średni przedsiębiorcy z całej Polski. Jakie warunki powinni spełniać? Mieć spory potencjał do wychodzenia ze swoimi produktami, usługami i technologiami na obce rynki. Poza tym ich działalność musi wpisywać się w jedną z krajowych inteligentnych specjalizacji.

— Z programu skorzystają również mali przedsiębiorcy, którzy chcą zwiększyć wolumen eksportu lub planują inwestycje za granicą. Szacujemy, że w naborze obejmującym Chiny, Japonię i Wietnam wesprzemy 50 projektów. Natomiast do końca 2023 r. strumień unijnego dofinansowania powinien popłynąć do 800 firm — podkreśla wiceprezes PAIH.

W obecnej edycji konkursu każdy beneficjent może przeznaczyć maksymalnie 70 tys. zł na wypracowanie strategii wejścia na nowy rynek, a resztę pieniędzy — na usługi doradcze i promocyjne.

— Chcemy, aby przedstawiciele biznesu aktywnie uczestniczyli w tworzeniu wspomnianego dokumentu. Dlatego dostaną zaproszenie na trzydniowe warsztaty i wsparcie eksperckie. Kolejny krok to weryfikacja strategii na rynku docelowym. Sprawdzimy jej założenia i udostępnimy przedsiębiorcom kontakty biznesowe pracowników zagranicznych biur handlowych PAIH — zaznacza Joanna Manikowska, kierownik projektu PMT.

Rodzime firmy chcą podbijać rynek wietnamski — chodzi konkretnie m.in. o branżę spożywczą, farmaceutyczną, budowlaną i maszynową. Również Japonia jest ważna dla polskich spożywców. W Kraju Kwitnącej Wiśni coraz lepiej radzą sobie przedstawiciele sektora IT/ICT i producencigier komputerowych. Jak wygląda sytuacja w Państwie Środka? Polscy przedsiębiorcy coraz chętniej rozwijają skrzydła w branżach spożywczej, kosmetycznej, medycznej i technologicznej. Więcej o projekcie PMT przedsiębiorcy mogą dowiedzieć się na forum PAIH EXPO, które odbędzie się 25 października w Warszawie. Eksperci rządowej agencji poprowadzą bezpłatne warsztaty.

Regionalna pomoc

Dotacji dla eksporterów nie brakuje również w regionalnych programach operacyjnych. O pieniądze unijne na opracowanie i wdrożenie planu działalności międzynarodowej mogą powalczyć m.in. małopolskie MŚP. Granty pochodzą z poddziałania 3.3.2 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego („Aktywność międzynarodowa MŚP”). W puli jest 5,4 mln zł, a nabór zakończy się 6 listopada.

— Wsparciem zostaną objęte projekty dotyczące tworzenia i wdrażania nowych modeli biznesowych w MŚP — mówi Bogusława Mazurek, dyrektor w dziale doradztwa biznesowego i zarządzania innowacjami w Crido Taxand.

Jak podkreśla, granty sfinansują usługi doradcze związane z określeniem i wyszukiwaniem potencjalnych partnerów handlowych. Eksperci pomogą opracować koncepcję marki i zdobyć certyfikaty oraz pozwolenia na wprowadzenie produktu lub usługi na docelowym rynku zagranicznym. Dotacje pokryją też wydatki udziału przedsiębiorców w imprezach targowo-wystawienniczych.

— Jakość strategii, potencjał produktu, jego innowacyjność, a także zmiany organizacyjno-procesowe w działalności przedsiębiorstwa — to najważniejsze kryteria, które należy spełnić, aby otrzymać dofinansowanie — podkreśla Bogusława Mazurek.

Już wkrótce światło dzienne ujrzą harmonogramy przyszłorocznych naborów z grantami dla firm. Takie plany opublikowały już władze województwa dolnośląskiego. W czerwcu przedsiębiorcy z regionu będą mogli stanąć w szranki o dotacje z poddziałania 1.4.1 RPO WD. Granty wesprą projekty związane z wdrażaniem nowych modeli biznesowych, których celem jest zwiększanie ekspansji. Budżet konkursu to 10 mln zł.

Fundusze unijne na realizację strategii internacjonalizacji MŚP znajdą się też w harmonogramach przyszłorocznych konkursów z regionalnych programów operacyjnych województw śląskiego i łódzkiego. Budżet tych naborów wyniesie odpowiednio 8 mln zł i 11 mln EUR.

W tym roku eksporterzy mieli też okazję powalczyć o granty z działania 1.2 programu Polska Wschodnia („Internacjonalizacja MŚP”) i poddziałania 3.3.3 programu Inteligentny Rozwój („Go to Brand”). Organizatorem naborów była Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Tych konkursów nie powinno zabraknąć również w przyszłym roku.

 

Cykl o grantach

„Dotacje dla firmy” to cykl artykułów, w którym w przystępny sposób przedstawiamy, w jakich konkursach przedsiębiorcy mogą zdobyć fundusze unijne na różne obszary działalności. Kolejne odcinki: unijne wsparcie na design i wzornictwo, m.in. konkursy Wzór na konkurencję i Design dla przedsiębiorców (publikacja 26 października) i dotacje unijne dostępne w Regionalnych Programach Operacyjnych (publikacja 9 listopada).