Jesienią zostanie uruchomione stałe promowe połączenie Gdańsk-Kopenhaga-Kopenhaga-Gdańsk. Jego operatorem będzie DFDS Tor Line, spółka zależna, zajmującej się morskimi przewozami ładunków, duńskiej firmy DFDS. Porozumienie zawarto na okres 10 lat.
— DFDS Tor Line już od kilku lat utrzymuje częste kontakty z Portem Gdańsk i stale monitoruje zmiany w tzw. ciągach ładunkowych przychodzących i wychodzących z interesującego rynku, jakim jest Polska — mówi Peder Gellert Pedersen, zastępca dyrektora DFDS Tor Line.
Przedstawiciele DFDS Tor Line złożyli kilka wizyt w różnych polskich portach, w tym w Szczecinie, Świnoujściu, Gdyni i Gdańsku, w celu znalezienia najlepszej lokalizacji dla obsługi ruchu pasażersko-towarowego na statkach spółek DFDS Seaways i DFDS Tor Line. Ostatecznie przekonały ich zalety Nabrzeża Westerplatte, które jest położone blisko wejścia do portu w Gdańsku, i niedaleko od centrum miasta. Dzięki nowo otwartemu mostowi i połączeniom drogowym — samochody ciężarowe i osobowe będą mogły dostać się z niego do głównych dróg krajowych prowadzących do innych miast Polski. Umowę między DFDS a Zespołem Morskich Portów Gdańsk zawarto na 10 lat.
— Od dłuższego już czasu wiarygodne prognozy przewidują, że w najbliższym dziesięcioleciu będzie następował 13-14-proc. roczny wzrost przewozów ro-ro na linii Polska-Skandynawia. Dlatego podejmowaliśmy starania mające na celu znalezienie przewoźnika, który uruchomiłby takie połączenie. Ostatecznie zdecydował się na to duński DFDS — mówi Marian Świtek, prezes ZMPG.
Centrala DFDS zapowiada rozpoczęcie regularnej obsługi linii Gdańsk-Kopenhaga na 3 października 2002 r.
— Rozkład rejsów przewiduje, że prom będzie zawijał do Gdańska co dwa dni. Ponadto linia Gdańsk-Kopenhaga wzbogacona zostaje o zawinięcie do portu Trelleborg, gdzie prom będzie cumował około 1 godziny. W Gdańsku prom będzie przebywał w godzinach 10.00 - 16.30 — mówi Peder Gellert Pedersen.
Na linię Gdańsk-Trelleborg- Kopenhaga skierowany zostanie prom m/s Dana Anglia, który może zabrać na pokład 470 samochodów osobowych oraz 1100 pasażerów — zapowiada Roman Kolicki, doradca prezesa ZMPG.
Uruchomienie nowej linii pociągnie za sobą modernizację portu. Prom cumować będzie przy Nabrzeżu Westerplatte, a docelowo — przy stałej rampie ro-ro i zmodernizowanym dworcu pasażerskim. Obecnie trwają prace remontowe dawnego budynku administracyjnego, przystosowywanego do przyjmowania pasażerów i dokonywania odpraw celnych. Generalnym wykonawcą tych prac jest firma Polnord, a zakończenie ich pierwszego etapu przewidziane jest na koniec kwietnia.