Jeśli eko, to hybryda

opublikowano: 18-07-2018, 22:00

2018 r. będzie dla polskiego rynku motoryzacyjnego rekordowy. Nabywców może znaleźć nawet 550 tys. nowych aut i przynajmniej dwa razy tyle używanych.

Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA wynika, że z polskich salonów w pierwszym półroczu 2018 r. wyjechało ponad 273 tys. nowych samochodów osobowych, o 10,5 proc. więcej niż rok temu. Tym samym to 39. miesiąc wzrostu z rzędu. Dodatkowo sprzedaż nowych osobówek w czerwcu okazała się najlepszym wynikiem tego miesiąca. Eksperci Exact Systems zwracają jednak uwagę na niski udział klientów indywidualnych w zakupach oraz wysoką liczbę sprzedaży aut używanych. Na jednąnową osobówkę kupioną przez Kowalskiego przypada prawie sześć używanych.

— Kolejny miesiąc i kolejny rekord. W czerwcu odnotowaliśmy najlepszy wynik tego miesiąca w historii. To wskazuje na stabilną sytuację na rynku sprzedaży nowych samochodów osobowych, która w mojej opinii powinna utrzymać się w drugiej części roku — mówi Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems.

Warto przyjrzeć się bliżej strukturze nabywców nowych aut, która od wielu lat jest zdominowana przez firmy i niewiele w tym obszarze się zmienia. W pierwszym półroczu tego roku tylko co trzecia nowa osobówka była kupiona przez klienta indywidualnego, w czerwcu — co czwarta. Większość klientów indywidualnych wciąż wybiera samochody używane. Od stycznia do czerwca indywidualnie kupiliśmy 83,6 tys. nowych i aż 460 tys. używanych samochodów osobowych.

Choć ogólny klimat, na który składają się m.in. rekordowo niskie bezrobocie, podwyżki wynagrodzeń czy program 500+, powinien przełożyć się na zwiększone zakupy nowych czterech kółek, to jednak bez ingerencji rządu będzie to trudne. Dobrym krokiem może okazać się wsparcie finansowe dla konsumentów przy zakupie aut elektrycznych. Dzięki temu powinien wzrosnąć popyt na nowe samochody — uważa Paweł Gos.

Od początku 2018 r. w Polsce zarejestrowano 273 045 nowych samochodów osobowych, czyli o 10,5 proc. więcej rok do roku. Udział klientów indywidualnych i firmowych wyniósł odpowiednio 31 i 69 proc. Ci pierwsi najchętniej kupowali Toyotę, Skodę i Opla. Natomiast firmy stawiały na Skodę, Volkswagena i Toyotę.

Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że Polacy (a raczej polskie firmy) coraz chętniej wybierają dla siebie samochody ekologiczne. Przodują hybrydy. Od stycznia do czerwca 2018 r. z salonów wyjechało 10,8 tys. hybryd (wzrost 26,9 proc,). Jeśli chodzi o samochody elektryczne, to imponujący jest tylko wzrost (niemal 80 proc.), liczby zachwycają już mniej, bo to tylko 672 auta. W porównaniu z pierwszym półroczem 2017 r. zmniejszył się też udział diesli — 27,8 do 24,2 proc. Zdaniem ekspertów Exact Systems, 2018 r. zakończy się rekordowym wynikiem. Roczna sprzedaż nowych samochodów osobowych przekroczy 500 tys. sztuk.

— Dynamika rzędu 10-15 proc. powinna dać wynik na poziomie 530-550 tys. sprzedanych aut — uważa Paweł Gos.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Motoryzacja / Jeśli eko, to hybryda