Pozytywnie oceniamy większość zmian w projekcie zmian w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Za istotne uważamy m.in.: uproszczenie systemu wsparcia zatrudniania osób niepełnosprawnych poprzez subsydia i rekompensaty dodatkowych kosztów związanych z zatrudnianiem pracowników niepełnosprawnych.
Są jednak także minusy. W projekcie negatywnie należy ocenić zapisy związane z uzależnieniem kwoty dofinansowania wynagrodzeń od najniższego wynagrodzenia, które jest określone jako minimalne wynagrodzenie za pracę obowiązujące w grudniu roku poprzedniego, co oznacza, że dofinansowanie jest zaniżone. Płaca minimalna rokrocznie wzrasta, więc przy ustalaniu wartości dofinansowania powinno być brane pod uwagę wynagrodzenie minimalne za pracę obowiązującą w okresie zatrudnienia, którego dotyczy składany wniosek.
Ustalenie wysokości dofinansowania do wynagrodzeń poprzez wstępne ustalenie kwoty zależnej od najniższego wynagrodzenia, a dopiero w następnej kolejności zależnej od kosztów płacy może skutkować utrzymaniem wynagrodzeń niepełnosprawnych na niskim poziomie. Dlatego też uważamy, że wprowadzenie częściowego finansowania składek ZUS niepełnosprawnych pracowników przez PFRON byłoby z korzyścią zarówno dla pracowników, jak i dla pracodawców.
Jednak każda eliminacja barier i skomplikowanych procedur jest krokiem w dobrym kierunku, mogącym przyczynić się do większej popularyzacji zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Bogna Nowak–Turowiecka
ekspert KPP