Jesteśmy na czele regionu

W ostatnich latach polski rynek nowoczesnych usług dla biznesu przeżywa rozkwit. Za kilka lat usługi tego typu mogłyby być naszym najważniejszym towarem eksportowym.

Polska jest wciąż o krok przed innymi krajami Europy Środkowej i Wschodniej, jeśli chodzi o poziom wykształcenia pracowników z branży nowoczesnych usług dla biznesu. Możemy się pochwalić wysoko wykwalifikowanymi specjalistami znającymi języki i dobrze rozumiejącymi kulturę zachodnią. Wciąż jednak mamy trochę do nadrobienia. — Nie możemy skutecznie rywalizować z innymi krajami, jeśli chodzi o cenę i zapewnianie obsługi wszystkich projektów biznesowych. Od jakiegoś czasu obserwujemy przenoszenie części projektów z Polski do innych krajów. Chodzi głównie o prostsze operacje. Bardziej zaawansowane usługi wciąż najlepiej świadczą nasze firmy — mówi Marek Grodziński, wiceprezes ABSL i dyrektor europejskiej sieci centrów BPO Capgemini.

ZMIANA CHARAKTERU:
Zobacz więcej

ZMIANA CHARAKTERU:

Co prawda w Polsce powstaje teraz mniej wielkich przedsiębiorstw z branży BPO, za to zwiększa się liczba mniejszych placówek zatrudniających 100-130 osób — podkreśla Wiktor Doktór, prezes fundacji Pro Progressio. Szymon Łaszewski

W nowym kierunku

W ostatnim czasie zmienia się nieco charakter polskiej branży BPO, stąd obawy czy rozkwit rynku nie zmierza ku końcowi. Specjaliści nie widzą ku temu przesłanek.

— Już trzy polskie miasta trafiły na listę Top 100 BPO Locations. Co prawda powstaje coraz mniej wielkich przedsiębiorstw, za to zwiększa się liczba mniejszych placówek zatrudniających 100-130 osób — podkreśla Wiktor Doktór, prezes fundacji Pro Progressio. Buduje się coraz więcej mniejszych centrów, które — jak grzyby po deszczu — wyrastają także w stolicach regionów. Poza wielkimi aglomeracjami centra BPO powstają w Poznaniu, Trójmieście i Łodzi, ale także i w mniejszych miastac, m.in. w Szczecinie i Lublinie.

— Wciąż możemy liczyć na duże zainteresowanie inwestorów polskimi centrami. Przewidujemy także wzrost zainteresowania nowymi miastami, wśród których typujemy Rzeszów, Radom, Piłę, Opole czy Częstochowę. Musi tam zostać spełniony tylko jeden warunek — rozwój bazy nowoczesnych powierzchni biurowych — komentuje Wiktor Doktór.

Walka o pracowników

W związku z rosnącą w kraju liczbą centrów można przewidywać, że kolejnym charakterystycznym rysem tej branży będzie walka o najlepszych pracowników. Według specjalistów z firmy Skanska, przełoży się to bezpośrednio na zmiany na rynku nieruchomości.

— Warto zauważyć, że 75 proc. wydatków firm outsourcingowych to wydatki na pracowników. Sposobem na przyciągnięcie najlepszych kadr będzie tworzenie przyjaznych miejsc pracy. Na popularności zyska tworzenie tzw. zielonych biurowców, odpowiadających na potrzeby związane ze zrównoważonym, odpowiedzialnym biznesem, a także elastyczne systemy pracy i aranżacji biur — podkreśla Katarzyna Zawodna, prezes Skanska Property Poland.

Postawić na finanse

Ewolucję, jaką w ostatnich latach przeszedł polski rynek BPO, większość krajów z regionu ma jeszcze przed sobą. Nowoczesne usługi biznesowe, zwłaszcza najbardziej zaawansowane, np. obsługa międzynarodowych funduszy inwestycyjnych, mogą w kolejnych 3-5 latach stać się jednym z najważniejszych polskich produktów eksportowych.

— W krótkim czasie Polska ma szansę zyskać pozycję europejskiego lidera, jeśli chodzi o centra realizujące strategiczne usługi dla globalnego biznesu — twierdzi Jacek Levernes, prezes ABSL, członek zarządu HP Europa. Pod warunkiem, że na tym skupi się cała branża. Specjaliści wskazują główne cele, wśród których najważniejszym jest przejęcie zaawansowanych procesów na rzecz banków inwestycyjnych i instytucji finansowych. W kilku kolejnych latach mogłyby przynieść nawet kilkadziesiąt tysięcy dobrze płatnych miejsc pracy.

— Dzięki temu Polska mogłaby też dołączyć do grupy najbardziej atrakcyjnych światowych lokalizacji dla sektora finansów — komentuje Marek Grodziński.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Joanna Dobosiewicz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Jesteśmy na czele regionu