Jesteśmy świadkami rewolucji

TOMASZ ŚLĘZAK wiceprezes Work Service
opublikowano: 27-06-2017, 22:00

KOMENTARZ PARTNERA STRATEGICZNEGO

Przez ostatnie dwie dekady głównym wyzwaniem polskiego rynku pracy był niedobór ofert zatrudnienia w relacji do osób poszukujących zajęcia. W efekcie mieliśmy do czynienia z dwucyfrowym bezrobociem i sytuacją, w której wielu Polaków nie mogło znaleźć satysfakcjonującej pracy. Jednak od ponad dwóch lat widzimy wyraźne odwracanie się tego trendu. Stopa bezrobocia systematycznie spada, pracodawcy tworzą rekordowo wiele miejsc pracy, a jednocześnie skokowo rośnie liczba wakatów w gospodarce. Dzięki zachodzącym zmianom rynkowym na dobre rozpoczęła się rywalizacja o kandydatów do pracy.

Tomasz Ślęzak
Zobacz więcej

Tomasz Ślęzak

Firmy na wiele sposobów próbują zabiegać o pracowników.

Jednym z bardzo symbolicznych przykładów mogą być kampanie reklamowe realizowane na ulicach wielu polskich miast. W ubiegłym roku takie działanie podjęły między innymi sieci handlowe, które zamieszczały wielkoformatowe reklamy zachęcające do podjęcia u nich pracy. To prawdziwa rewolucja w stosunku do lat wcześniejszych, bo firmy, zamiast wydawać setki tysięcy złotych na promocję swoich usług lub produktów, przeznaczały te budżety na wypromowanie własnych ofert pracy. Czy samo takie działanie możemy nazwać strategią employer brandingową? W obiegowej opinii często przyjmuje się, że to by wystarczyło, ale bez przygotowania odpowiednich mechanizmów wewnątrz tych organizacji sama promocja nic by nie przyniosła.

Bazą do budowania wizerunku dobrego pracodawcy musi być dobrze zaprojektowana polityka HR. I nie chodzi tu jedynie o dopasowanie siatki płacowej, która będzie atrakcyjna dla kandydatów. W pierwszej kolejności należy postawić na wypracowanie odpowiednich standardów rekrutacyjnych, wdrożenia nowych osób do organizacji, jak i przeciwdziałania rotacji. Bo to właśnie miękkie elementy zaczynają odgrywać obecnie kluczową rolę. Z badań Work Service wynika, że czynniki finansowe powoli tracą na znaczeniu, w przypadku zmiany miejsca pracy. Obecnie 45 proc. Polaków deklaruje, że zmieni pracodawcę ze względów płacowych, a już niemal tyle samo osób wskazało na perspektywy awansu. Nie bez znaczenia dla pracowników jest także możliwość samorealizacji, na którą zwraca uwagę co trzecia osoba.

Na naszych oczach rynek pracy się zmienił, a rywalizacja o kandydatów rozgorzała i z każdym rokiem będzie się rozkręcać. Firmy, które nie są gotowe na zachodzącą rewolucję, powinny jak najszybciej przygotować się do zmian, a dobrymi przykładami do naśladowania czy znajdowania inspiracji będą z pewnością laureaci konkursu „Siła przyciągania”.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: TOMASZ ŚLĘZAK wiceprezes Work Service

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu