Kapitał napędzi Stellę Pack

Producent folii i worków na śmieci chce urosnąć o 40 proc. dzięki przejęciom. Poszuka kredytu lub inwestora

Stella Pack to wielki sukces lokalnej firmy z Lubartowa, która powstała na początku lat 90., gdy trzej przyjaciele: Marek Jaszczak oraz Grzegorz i Jacek Kuźmowie, przywieźli do Polski… reklamówki z Niemiec. Cieszyły się ogromnym powodzeniem, więc szybko rozkręcili produkcję folii. Zakład przez lata rozwijał się tak intensywnie, że stał się jednym z większych producentów worków na śmieci w Europie. Dziś Stella Pack zatrudnia 750 osób i sprzedaje produkty na 28 rynkach na całym świecie. Ma ambicję stać się numerem jeden w Polsce i regionie. Potrzebuje jednak na to więcej gotówki, niż może wypracować. Dlatego zatrudniła doradcę, PwC, który ma jej pomóc wybrać najlepszą ścieżkę dokapitalizowania.

STELLA Z GWIAZDAMI:
Zobacz więcej

STELLA Z GWIAZDAMI:

Stella Pack, której prezesem jest Marek Jaszczak, promuje swoje produkty kuchenne, lokując je w popularnych programach kulinarnych. Chwali się, że używają ich: Michel Moran, Gordon Ramsey, Kurt Scheller, Magda Gessler i Anna Starmach. Marek Wiśniewski

— Szukamy możliwości rozwoju poprzez przejęcia. Analizujemy dwie akwizycje, jedną w Polsce, a drugą w południowo- -wschodniej Europie. Doradca ma nam pomóc zdobyć kapitał — mówi Marek Jaszczak, prezes Stelli Pack. Spółka ma już zakład produkcyjny na Ukrainie i spółkę dystrybucyjną w Rumunii. Eksport przynosi 36 proc. przychodów, prawie połowę generuje rynek rumuński.

Wisienka na torcie

Rodzimy rynek firma szacuje na 1,6 mld zł rocznie, a swoje udziały — na 22 proc. Wskaźnik cały czas rośnie, bo Stella Pack dynamicznie się rozwija. Organicznie obroty rosną w tempie 8-10 proc. rocznie i ta dynamika ma się utrzymać co najmniej przez dwa lata. Na koniec 2016 r. firma chce mieć 220 mln zł przychodów. Akwizycje mają zadziałać jak akcelerator.

— Przejęcia umożliwią nam 40-procentowy wzrost w ciągu dwóch lat — mówi Marek Jaszczak. Przyglądający się firmie eksperci prognozują, że nadszedł czas na spieniężenie owoców 20-letniej pracy trzech biznesmenów. Założyciele jeszcze tego nie przesądzają.

— Mamy długoterminowe plany wobec spółki. Decyzję o wpuszczeniu inwestora podejmiemy, jeśli nie zdecydujemy się na kredyt bankowy — mówi Marek Jaszczak. Przedsiębiorcy już kilka razy przymierzali się do sprzedaży. Głównym kandydatem na kupca jest grecki Sarantis, właściciel konkurencyjnej marki Jan Niezbędny. Do transakcji na razie nie doszło z powodu rozbieżnych oczekiwań cenowych.

Kilometry folii

Spółka z Lubartowa ma w portfolio marki Stella, Anna Zaradna, Lula, Service Pack i Vento. Produkuje też artykuły pod markami własnymi sieci handlowych oraz reklamówki kasowe. Miesięcznie z zakładów Stelli Pack wyjeżdża kilkanaście milionów rolek folii aluminiowej i spożywczej oraz papieru do pieczenia. Folii będzie coraz więcej. — Chcemy rozbudować moce wytwórcze w segmencie worków na śmieci z 2 tys. ton miesięcznie do co najmniej 3 tys. — mówi Marek Jaszczak. Spółka będzie wydawała na inwestycje minimum 30 mln zł rocznie. W ostatnich latach nakłady inwestycyjne wahały się w widełkach 20-44 mln zł. Stella Pack rozbudowuje też moce produkcyjne w zakładzie w Poniatowej, gdzie w pierwszym kwartale 2017 r. uruchomi ekologiczną linię do regranulacji odpadów foliowych, o wydajności 6 tys. ton rocznie.

OKIEM EKSPERTA
Skuteczna strategia

WACŁAW WASIAK, dyrektor Polskiej Izby Opakowań

Stella Pack umiejętnie wykorzystała rynkową niszę i umacnia pozycję. Na rynku opakowań działa 8 tys. podmiotów, które wypracowują 2,3 proc. PKB. Ex aequo z Włochami zajmujemy piąte miejsce w Europie. Rodzimy rynek rośnie w tempie 4-5 proc. rocznie i w 2016 r. powinien osiągnąć 9,2 mld EUR — 1,4 proc. wartości światowego. Wciąż są spore możliwości rozwoju. W Polsce na opakowania wydajemy średnio 248 EUR rocznie na mieszkańca, w krajach starej UE to 315-330 EUR.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Wierzchowska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Inne / Kapitał napędzi Stellę Pack