Kary dla firm pod lupą Rzecznika MŚP

opublikowano: 10-12-2020, 15:59

Sankcje z ustawy o SENT są niewspółmierne do wagi przewinień przedsiębiorców. Ich rzecznik postuluje zmiany w przepisach.

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców (MŚP) rozpoczyna publikowanie raportów o nakładaniu kar pieniężnych na przedsiębiorców przez organy administracji. Pierwszy, już gotowy, dotyczy Systemu Elektronicznego Nadzoru Transportu (SENT). Funkcjonuje on w Polsce ponad trzy lata i okazał się skuteczny w walce z wyłudzeniami podatkowymi w obrocie tzw. towarami wrażliwymi – jak zauważa Adam Abramowicz, pełniący funkcję Rzecznika MŚP.

O co nam chodzi:
O co nam chodzi:
“Nie zamierzamy postulować bezkarności przedsiębiorców naruszających przepisy świadomie. Wnosimy o racjonalne kary i o odstępowanie od nich, gdy uchybienie było formalne lub jest wynikiem nieświadomości i nie prowadziło do uszczupleń budżetowych” – napisali autorzy raportu o ustawie o SENT, powstałego w Biurze Rzecznika MŚP, którego funkcję pełni Adam Abramowicz.

Zaznacza, że nie postuluje o wyłączenie firm spod odpowiedzialności za popełnione naruszenia. Chce natomiast rozpocząć ogólną dyskusję na temat takiego modelu stosowania kar pieniężnych przez organy administracji, który będzie uwzględniać słuszne interesy mikro oraz małych i średnich przedsiębiorców, a także pogłębi ich zaufanie do władzy publicznej. Zaczyna od przykładów mających swoje źródło w ustawie o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi, na podstawie której działa SENT.

Karani jak przestępcy

Raport „System SENT. Problematyka nakładania kar pieniężnych na przedsiębiorców” został przygotowany przez Rzecznika MŚP przy współpracy działającego w jego biurze Zespołu ds. Transportu Rady Przedsiębiorców. Powodem powstania opracowania były sygnały o problemach związanych z sankcjami wynikającymi z ustawy i podejmowane w tych sprawach interwencje. W wyniku ich analizy autorzy raportu sformułowali rekomendacje koniecznych zmian prawa, gdyż obecne przepisy uderzają w uczciwych przedsiębiorców, którzy za drobne błędy formalne w zgłoszeniach towarowych SENT są karani tak surowo jak przestępcy, nieproporcjonalnie do uchybienia.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Na liście rekomendowanych zmian znalazł się m.in. wniosek o wprowadzenie maksymalnego terminu na wszczęcie postępowania w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości. Drugi z postulatów dotyczy urealnienia sankcji w stosunku do skali przewinienia. Podmioty podlegające ustawie o SENT są zagrożone np. karami w wysokości 46 proc. wartości brutto przewożonego towaru (ale nie mniej niż 20 tys. zł). Autorzy raportu postulują likwidację tego minimalnego progu albo jego zmniejszenie.

“20 tys. zł kary jest częstokroć wielce niewspółmierne do popełnionych uchybień, a może doprowadzić do poważnego uszczerbku. Znaczna część firm z sektorów objętych systemem SENT to mikro bądź mali przedsiębiorcy o niewielkich dochodach” – czytamy w raporcie.

Więcej odstępstw

Ponadto specjaliści Biura Rzecznika MŚP proponują, aby rozszerzyć listę przypadków odstępowania od kar. Według ustawy nie są one nakładane, jeśli nieprawidłowości wykryto w trakcie postępowania podatkowego, kontroli podatkowej albo celno-skarbowej i nie doprowadziły one do uszczupleń w podatkach. Taką zasadę warto przyjąć przy kontrolach drogowych.

“Cel pierwotny ustawy o SENT, jakim jest walka z szarą strefą w obrocie towarami wrażliwymi, nie zostałby zachwiany, a jego uczestnicy nie ponosiliby dodatkowej odpowiedzialności za nieistotne błędy formalne w treści zgłoszeń SENT. W przypadku nieuwzględnienia tego postulatu należałoby rozważyć alternatywne rozwiązania, np. możliwość aktualizacji przewozu dla wyeliminowania błędu” – piszą autorzy raportu.

Możliwość aktualizowania zgłoszenia SENT przewiduje art. 8 ustawy. Jednak w tej sprawie orzecznictwo sądów administracyjnych nie jest jednolite. Dlatego autorzy raportu twierdzą, że należy zezwolić na swobodną aktualizację przewozu, nawet w trakcie kontroli. Karać należy bowiem tych – podkreślają – którzy unikają płacenia podatków, a nie tych, którzy popełnili jakiś drobny błąd przez przypadek.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: IWA

Polecane