Kawa Prima ściga Tchibo

Katarzyna Kozińska
opublikowano: 1999-01-18 00:00

Kawa Prima ściga Tchibo

Poznańska Prima zamierza w tym roku zainwestować około 10 mln zł w rozbudowę palarni kawy. Przedstawiciele firmy, powołując się na badania przeprowadzone przez GfK Polonia, twierdzą, że są liderem na rynku kawy.

Prima jest własnością holenderskiego holdingu Drie Mollen, który ma swoje fabryki także w Anglii, Hiszpanii, Francji i Rosji. Jako jedyna z grupy produkuje kawę pod własną marką — pozostałe zakłady wytwarzają kawę pod markami zleceniodawców. 80 proc. przychodów Primy pochodzi ze sprzedaży mielonej kawy Niebieskiej — najpopularniejszego produktu spółki.

Tomasz Szymczak, prezes Primy, uważa, że jego spółce udało się wreszcie prześcignąć firmę Tchibo i zająć miejsce lidera na krajowym rynku kawy.

— Z badań firmy GfK Polonia wynika jasno, że Prima osiągnęła 18-proc. udział w rynku kawy, co daje nam pierwsze miejsce na liście — mówi Tomasz Szymczak.

Nasi rozmówcy z branży twierdzą jednak, że badania GfK nie odzwierciedlają faktycznego podziału rynku, ponieważ są to badania konsumenckie, robione w wybranym regionie kraju.

— GfK bada grupę gospodarstw domowych. Amer Nielsen, na którego badania powołują się nasi konkurenci, robi audyt sklepów detalicznych. Nie kwestionuję metodologii Amer Nielsena, jednak poprosiliśmy o wytłumaczenie, dlaczego w badaniach za październik i listopad 98 wzięto pod uwagę jedynie część sprzedanego przez nas towaru: 970 ton, podczas gdy faktycznie sprzedaliśmy 2,4 tys. ton kawy — mówi Tomasz Szymczak.

W rankingu Amer Nielsen Prima zajmuje czwartą pozycję.

— Do 2000 roku chcemy zwiększyć nasze udziały do 20 proc. Zamierzamy w tym roku rozbudować palarnię w Sułaszewie. Ponad 10 mln zł przeznaczymy na nowy piec i linię do próżniowego pakowania. Około 11 mln zł natomiast — na promocję i reklamę — mówi prezes Szymczak.