KE chce nowych opłat drogowych

Agnieszka Morawiecka, MSF
24-07-2003, 00:00

Komisja Europejska przyjęła rozporządzenie dopuszczające wprowadzenie opłat za przejazd ciężarówek o ładowności powyżej 3 ton na autostradach przelotowych. Nowe myto ma przede wszytskim pomóc w finansowaniu nowych inwestycji infrastrukturalnych.

Komisja Europejska ma pomysł na rozwiązanie problemu niskich nakładów na inwestycje infrastrukturalne. Chce je realizować dzięki środkom pozyskanym z dodatkowego myta nałożonego na komercyjnych użytkowników dróg. Według szacunków KE, plan przygotowywany pod kierownictwem Loyoli de Palacio, komisarza UE ds. transportu, mógłby przynieść środki na budowę około 60 tys. km dróg transeuropejskich oznaczonych symbolem UE, w tym głównych arterii dla transportu przebiegających przez kraje „piętnastki”. Komisja chce, aby państwa członkowskie przeznaczyły na ten cel 600 mld EUR (2,64 bln zł) w ciągu kolejnych 20 lat.

— Uzyskane w ten sposób środki będą mogły być przeznaczone jedynie na utrzymanie i budowę nowej infrastruktury transportowej, w żadnym wypadku zaś na łatanie budżetu — zapewnia Loyola de Palacio.

Wysokość opłaty będzie uzależniona od długości trasy, stanu technicznego pojazdu, który ma wpływ na zużycie drogi i zanieczyszczenie środowiska, emisję dwutlenku węgla, poziom hałasu.

Opłata nie będzie jednak obowiązkowa, jej wprowadzenie będzie zależało od decyzji każdego kraju członkowskiego UE.

Propozycja jest ważnym krokiem KE w batalii o usprawnienie przepływu transportu w UE. Jednak państwa członkowskie obawiają się, że plan nałoży na krajowe spółki transportowe dodatkowe obciążenia.

— Komisja przekonuje, że nowy plan w ogólnym rozrachunku nie będzie oznaczał dla nas wzrostu kosztów. Jednak ja w to nie wierzę — mówi Hubert Linssen z Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Drogowego.

Tymczasem rząd federalny Niemiec chce wprowadzić od 31 sierpnia myto za samochody ciężarowe od 12 ton. Taki krok ma pozwolić na zmniejszenie obciążeń związanych z inwestycjami i kosztami utrzymania autostrad. Najpierw jednak KE będzie musiała wydać zgodę na realizację tego planu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Agnieszka Morawiecka, MSF

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / / KE chce nowych opłat drogowych