Kibic na zakupach, czyli Euro i handel

Anna Bełcik
opublikowano: 13-12-2011, 00:00

Inwestycje publiczne przed mistrzostwami Europy dobrze wpłyną na wartość obiektów handlowych

Przyspieszenie inwestycji związanych z Euro 2012, zwłaszcza w zakresie infrastruktury drogowej i kolejowej, stwarza szansę rozwoju terenów dotychczas mało atrakcyjnych biznesowo. Okazję już wykorzystują przedsiębiorcy z różnych branż, także deweloperzy powierzchni handlowej i indywidualni handlowcy.

Galeria przy dworcu

Już teraz wiadomo, że nie wszystkie zaplanowane na Euro 2012 inwestycje publiczne zostaną ukończone na czas. Pociesza jednak to, że ich realizacja jest w toku. A zmiany infrastrukturalne otwierają przedsiębiorcom, w tym handlowcom, furtkę do dalszych działań.

— Obrazuje to modernizacja dworców kolejowych w Katowicach i Poznaniu. Zielone światło dla PKP stworzyło okazję do budowy nowej powierzchni handlowej. Przed ogłoszeniem harmonogramu inwestycji publicznych właściwie nie mogło być mowy o galeriach handlowych zintegrowanych z dworcami — mówi Marek Noetzel, partner w dziale powierzchni handlowych firmy doradczej Cushman & Wakefield.

Szansę wykorzystała spółka Neinver, która w II kwartale 2013 r. odda Galerię Katowicką, przylegającą do modernizowanego dworca PKP. Dla miasta oznacza to 50 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej. Natomiast 60 tys. mkw. przybędzie w Poznaniu, gdzie w obrębie dworca kolejowego powstaje kompleks Poznań Główny City Center. Inwestor, firma TriGranit, zamierza zakończyć prace w 2014 r. Na atrakcyjności zyskuje także Warszawa Centralna.

— Wysprzątana i unowocześniona powierzchnia handlowa w podziemnym pasażu stwarza warunki do zwiększenia potencjału tej przestrzeni — ocenia Marek Noetzel.

Otwarta brama

Ogłoszenie planu budowy autostrad A1 i A4 w znacznym stopniu przyspieszyło realizację kompleksu handlowego Europa Centralna w Gliwicach. — Obiekt znajduje się w pobliżu skrzyżowania dwóch szlaków transportowych. Inwestor, firma Helical Poland, czekał z inwestycją do momentu rozpoczęcia budowy autostrady A1 i węzła Sośnica. Ukończenie obiektu zaplanowano na jesień 2012 r. — twierdzi Natalia Sobecka, konsultant w dziale wynajmu powierzchni handlowych Jones Lang LaSalle.

Ale rozbudowa infrastruktury drogowej zwiększa też potencjał obiektów już działających.

— Na budowie autostrady A2 i obwodnicy Poznania zyska zwłaszcza Auchan w Swadzimiu, który ze względu na utrudniony dostęp stracił początkową popularność. Brak dogodnego dojazdu do hipermarketu skutecznie zniechęcał zarówno klientów, jak i najemców. Teraz Auchan zyska szansę uatrakcyjnienia oferty — podkreśla Natalia Sobecka. Ekspert z Jones Lang LaSalle dodaje, że w Warszawie taką trampoliną dla deweloperów może się okazać otwarcie obwodnicy S2/S8. Zainteresowanie budową obiektów handlowych w jej okolicach wykazują już firmy Globe Trade Center i Polnord oraz Neinver (budowa Factory Outlet).

Pasażer na zakupach

Modernizowane będą także porty lotnicze, m.in. w Gdańsku, Poznaniu i Wrocławiu. Tylko w Warszawie rozbudowa lotniska Chopina dała dotychczas dodatkowe 750 mkw. powierzchni handlowej.

— Część właścicieli zagranicznych marek, chcąc wprowadzić je na polski rynek, może zainteresować się wynajem powierzchni handlowej w miejscu o dużym natężeniu ruchu. Jednym z powodów jest sprawdzenie zainteresowania klientów ofertą i przyzwyczajenie ich do nowej marki. Jeśli odbiór będzie dobry, najprawdopodobniej zaczną szukać lokalizacji na sklep poza portem lotniczym — zauważa Natalia Sobecka.

Sportowy interes

Realizacja najistotniejszej z punktu widzenia Euro 2012 inwestycji — stadionów — rodzi pytanie, czy po zakończeniu mistrzostw będą w stanie same się utrzymać. Z takim problemem zetknęli się zarządcy stadionu Bird’s Nest, wybudowanego na olimpiadę w Pekinie.

— Ratunkiem okazała się koncepcja dużego centrum handlowo-rozrywkowego obok stadionu. Podobna kombinacja powstała w Amsterdamie, gdzie Arena Boulevad i galeria handlowa są własnością innych inwestorów, ale bliska lokalizacja pozytywnie wpływa na wyniki obu obiektów — wymienia Natalia Sobecka.

W Polsce pomysł podchwycił Zygmunt Solorz, właściciel drużyny piłkarskiej z Wrocławia, który planował budowę centrum handlowego przy stadionie miejskim. Z ostatnich doniesień prasowych wynika jednak, że wycofał się z tego konceptu, a działka wróciła do miasta.

— Podobne rozwiązanie, choć niezależnie od Euro 2012, chcą wprowadzić także inwestorzy stadionu i galerii handlowej Jagiellonia w Białymstoku. Inwestycja w ramach partnerstwa publiczno- -prywatnego ma być też zrealizowana w Olsztynie. Inwestora prywatnego powinniśmy poznać do końca roku — podaje Natalia Sobecka.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu