Klienci chcą wspierać lokalnych producentów

23-05-2016, 22:00

Czy pochodzenie marki ma znaczenie? Okazuje się, że duma narodowa może być istotnym kryterium zakupowym.

Konsumenci zwracają uwagę na pochodzenie marki przy wyborze produktu, aż 75 proc. z nich uważa, że to bardzo istotny czynnik przy podejmowaniu decyzji zakupowych — czytamy w najnowszym raporcie Nielsena.

— Jedynym z bardziej zaskakujących wyników badania jest fakt, że kraj pochodzenia marki jest tak ważny — lub nawet ważniejszy — dla konsumenta, jak pozostałe kryteria determinujące zakup, takie jak cena czy jakość. W zatłoczonym świecie handlu detalicznego pochodzenie marki może być istotne dla jej wyróżnienia się na rynku, jednak poziom sentymentu konsumentów waha się zależnie od kategorii i kraju. W związku z tym, obecność silnej marki na rynku musi być ostrożnie zarządzana, niezależnie od tego, czy marka jest globalna czy lokalna. Ostatecznie marki, które dostarczają produkty wysokiej jakości oraz odwołują się bezpośrednio do konsumenta, będą miały przewagę na wszystkich rynkach — mówi Patrick Dodd, zarządzający grupą krajów w Nielsenie.

Jak wynika z badania, 35 proc. respondentów z Europy, 32 proc. z Ameryki Północnej, 31 proc. z Ameryki Łacińskiej uważa, że pochodzenie marki jest mniej istotne niż pozostałe czynniki wpływające na wybór produktu. Odwrotną postawę przyjęło 33 proc. konsumentów z regionu Azji i Pacyfiku i 32 proc. z Afryki i Bliskiego Wschodu, uważając, że kraj pochodzenia jest ważniejszy od pozostałych czynników.

Lokalnie czy globalnie

Wyniki wyboru globalnej bądź lokalnej marki ze względu na cenę są do siebie bardzo zbliżone. 43 proc. badanych wskazało, że wybrałoby produkt krajowego pochodzenia, 42 proc., że zagranicznego.

Jedynie duma narodowa jest istotnym kryterium wyboru dla lokalnych produktów. Średnio, zdaniem co piątego respondenta, jest ona najważniejszym czynnikiem wpływającym na zakup lokalnych produktów (21 proc.). Najwyższy sentyment przejawiają mieszkańcy Afryki i Bliskiego Wschodu (25 proc.), Azji i Pacyfiku (24 proc.) oraz Ameryki Łacińskiej (21 proc.). Mniejsze przywiązanie widoczne jest w Europie (16 proc.) oraz Ameryce Północnej (10 proc.) — podaje Nielsen.

Dlaczego lokalne jest lepsze? Chodzi przede wszystkim o świeżość produktów, które są dostępne w kraju. Większość globalnych respondentów,kupujących produkty z danej kategorii, częściej wybiera marki lokalne, kupując warzywa, mięso, owoce, owoce morza oraz jogurty. Podobnie jest z sokami, wodą czy mlekiem, jednak gdy weźmiemy pod uwagę napoje gazowane, tu wygrywają marki globalne. Największą popularnością, jeżeli chodzi o wybór marek globalnych, cieszą się kosmetyki. Respondenci wybierają najczęściej maszynki do golenia, szampony i odżywki, kosmetyki oraz dezodoranty. Jedynie Europejczycy uznali, że kraj pochodzenia nie ma znaczenia w przypadku takich kategorii jak maszynki do golenia, pasta do zębów czy mydła i balsamy.

Polscy konsumenci

Odpowiedzi polskich respondentów wpisują się w statystyczną percepcję marek lokalnych i globalnych. Podobnie jak statystyczny Europejczyk, kupując lokalne marki, chcemy wspierać lokalnych producentów, a tym samym gospodarkę naszego kraju. Natomiast wśród marek globalnych szukamy innowacyjności. Potwierdza to fakt, że kupując takie produkty jak elektronika czy kosmetyki, sięgamy po markę globalną. Marka lokalna zaś wiedzie prym wśród produktów świeżych, nabiału oraz napojów — czytamy w raporcie Nielsena. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Kostro

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Klienci chcą wspierać lokalnych producentów