Klienci wzięli fundusze w obroty

Grzegorz Nawacki
opublikowano: 22-12-2009, 07:12

W listopadzie inwestorzy wpłacili do TFI najwięcej w tym roku. Wypłacili też. Średnie towarzystwa pozyskują więcej niż bankowi giganci. Dla klientów zaczęły liczyć się wyniki i… reklamy.

Takiego ruchu jak w listopadzie, w TFI dawno nie było. Klienci wydali na zakup jednostek najwięcej w tym roku, 7,4 mld zł — wyliczyły Analizy Online. Ale rekordowo dużo również wycofali: 6,7 mld zł. Ale i tak towarzystwa nie mogą narzekać, bo saldo 761 mln zł to drugi wynik w 2009 r. W sumie do funduszy napłynęło w tym roku 1,78 mld zł. Rywali zdeklasował Union Investment, który uzyskał 227 mln zł.

— Klienci są bardzo świadomi. Ci, którzy szukają wysokich zysków, sięgają po fundusz akcyjny. Ci, którzy wolą produkty bezpieczne, ale chcą zarobić więcej niż na lokacie, inwestują w pieniężny. Te dwa fundusze to nasze tegoroczne lokomotywy sprzedaży — mówi Zbigniew Jakubowski, wiceprezes Union Investment TFI.

Skuteczna okazuje się kampania z "Hołkiem" i Urbańskim, bo Millennium uzyskało 95 mln zł. Na podium znalazł się także Bank BPH (88 mln zł).

— W listopadzie zanotowaliśmy wzrost zakupów jednostek, a umorzenia pozostały na poziomie zbliżonym do tegorocznej średniej. Najchętniej wybierane były jednostki funduszu Obligacji 2. To efekt dobrych wyników inwestycyjnych i działań sprzedażowych Banku BPH — mówi Marcin Bednarek, wiceprezes zarządu BPH TFI.

Blado wypadli giganci: Pioneer uzyskał 21,4 mln zł, PKO i BZ WBK — blisko zera.

— W listopadzie sprzedaż i umorzenia były na niskim poziomie, i ta tendencja utrzymuje się w grudniu. Wraz ze zbliżającym się końcem roku i rosnącymi potrzebami konsumpcyjnymi widoczny staje się spadek zainteresowania inwestowaniem — mówi Magdalena Bielak, menedżer PR w BZ WBK AIB TFI.

Spadek zainteresowania nie dotyczy wszystkich TFI.

— Od pewnego czasu najskuteczniejsze w uzyskiwaniu pieniędzy są średnie i małe TFI. Widać, że intensywne kampanie reklamowe, m.in. Union Investment i Millenium przynoszą efekt. Te towarzystwa nie mają też dostępu do sieci bankowej, dlatego muszą stawiać na wyniki inwestycyjne i klienci to doceniają — mówi Tomasz Publicewicz, analityk Analiz Online.

Aktywność klientów eksperci tłumaczą też tym, że pod koniec roku wielu przebudowuje portfel. Największy ruch był w funduszach akcyjnych, do których wpłacono 3,3 mld zł, a wypłacono 3 mld zł. Najlepsze saldo miały najbezpieczniejsze fundusze pieniężne (324 mld zł). 64 mln zł klienci wycofali z funduszy obligacji.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Grzegorz Nawacki

Polecane