Klient jest najważniejszy

KOMENTARZ: BARTOSZ CIOŁKOWSKI, dyrektor generalny polskiego oddziału MasterCard Europe
opublikowano: 2016-04-19 22:00


POBIERZ DODATEK "ZŁOTY BANKIER" >>

Bartosz Ciołkowski

Banki stają dziś przed wieloma nowymi wyzwaniami. Muszą mierzyć się z trudnym otoczeniem ekonomicznym i regulacyjnym oraz z nowymi rodzajami konkurencji. Ponadto stoją przed nimi bariery związane z rewolucją technologiczną i rosnące oczekiwania klientów, którzy nigdy wcześniej nie byli tak dobrze poinformowani i wymagający jak obecnie. Bankowcy odpowiadają na te wyzwania, oferując coraz bardziej zaawansowane produkty i usługi oraz sposoby obsługi klienta, które pozwalają im wyróżnić się na rynku. Tylko postawienie klientów w centrum strategii banku zapewni sukces i tylko najlepsze produkty i usługi pozwolą ich zdobyć i zatrzymać.

Szczególnie ważny dla współczesnych banków wydaje się być prymat nowych technologii. Jużponad 2/3 Polaków aktywnie korzysta z internetu. Niewiele mniej, około 19 milionów, używa smartfonów, za pomocą których przez średnio około 2 godziny dziennie łączy się z internetem. Szacuje się, że do 2020 r. już 10 proc. wszystkich zakupów będziemy dokonywać online.

Dzisiejsi konsumenci oczekują już nie tylko obsługi za pośrednictwem bankowości internetowej, ale też aplikacji mobilnych. Nie wystarcza im infolinia, powoli normą stają się usługi dostępne z poziomu telefonu. Według raportów PRnews.pl w 2015 r. z bankowości mobilnej korzystało już 5,7 mln Polaków, czyli o 2,3 mln więcej niż rok wcześniej, a z bankowości internetowej aktywnie korzysta prawie co drugi klient banków w Polsce. Coraz większa automatyzacja sprawia, że usługi bankowe stają się wygodniejsze, szybsze i prostsze, a jednocześnie są niedrogie.

W bankowości, jak w żadnej innej branży, szczególnie ważne jest bezpieczeństwo danych, a postęp technologiczny sprawia, że ten aspekt nabiera coraz większego znaczenia. Wyzwaniem jest też to, że nowe rodzaje produktów i usług, takie jak

np. bankowość mobilna czy płatności mobilne, sprawiają, iż konsumenci muszą dobrze je poznać, żeby się do nich przekonać i uznać je za bezpieczne.

Dobra wiadomość jest taka, że rozwój i dostępność technologii nie tylko zwiększa oczekiwania klientów, ale pozwala bankom skuteczniej zarządzać informacjami na ich temat i oferować im lepiej dopasowane, spersonalizowane produkty. Co więcej, nowe kanały obsługi pozwalają obniżać koszty, a przemyślane inwestycje IT zwiększają poziom bezpieczeństwa. Bardzo się cieszę, że MasterCard może na co dzień towarzyszyć bankom w szukaniu najlepszych rozwiązań technologicznych i wspierać je w opracowywaniu innowacyjnych produktów.

Wierzę, że konkursy i rankingi takie jak Złoty Bankier motywują branżę finansową do wytężonej pracy i są kołem zamachowym innowacji. Złoty Bankier to wyjątkowo kompleksowe i prestiżowe badanie, które łączy wnioski z wizyt w bankach tajemniczych klientów, wyniki głosowania internautów oraz oceny ekspertów. Dlatego z dumą wspieramy kolejną już odsłonę plebiscytu jako jego partner strategiczny. Niech zwyciężą najlepsi!