Czytasz dzięki

Kłopoty Gefionu pod lupą KNF

opublikowano: 13-01-2020, 22:00

Duński ubezpieczyciel działający nad Wisłą ma poważne problemy. Marka zniknie z polskiego rynku — twierdzi źródło „PB”.

Gefion Insurance to start-up ubezpieczeniowy z licencją duńskiego regulatora, który działa na kilku europejskich rynkach w ramach unijnej zasady swobody świadczenia usług. Nad Wisłą zadebiutował cztery lata temu z ofertą obowiązkowych polis komunikacyjnych, a jego głównym przedstawicielem jest Polins, spółka odpowiedzialna za obsługę i dystrybucję ubezpieczeń, lecz nie za likwidację szkód. To zadanie firmy Crawford Polska. Oficjalnie coraz więcej mówi się o poważnych problemach finansowych, a w kuluarach również o interwencji krajowych instytucji i exodusie duńskiego ubezpieczyciela.

— Gefion wycofa się z Polski — twierdzi osoba z bliskiego otoczenia firmy ubezpieczeniowej, która zastrzega sobie anonimowość.

Według naszego informatora powodem są kłopoty spółki, które mocno przybierają na sile od jesieni zeszłego roku — m.in. nie wypłaca ona odszkodowań. Skontaktowaliśmy się z polskim przedstawicielem Gefionu — obiecał mejlowo odpowiedzieć na pytania, ale do zamknięcia dzisiejszego wydania tego nie zrobił.

Rysy na wizerunku

W Polsce Gefion nigdy nie miał dobrej prasy. Najpierw obrywał za zbyt niskie ceny polis w porównaniu z ofertą lokalnych graczy, co według branży groziło wybuchem wojny cenowej. Następnie do Rzecznika Finansowego zaczęły spływać wnioski reklamacyjne od poszkodowanych którzy np. nie mogli doczekać się wypłaty odszkodowania OC komunikacyjnego w Gefionie. W grudniu zeszłego roku Finanstilsynet (duński odpowiednik polskiego nadzorcy nad rynkiem finansowym) poinformował o poważnych problemach spółki z płynnością. Nakazał jej zwiększenie wartości płynnych aktywów co najmniej do 5 mln EUR.

Na stronie internetowej Polins informuje, że głównym reasekuratorem Gefionu jest Swiss Re, a współpracują z nim także New RE i Partner RE. Nie uzyskaliśmy od nich odpowiedzi na pytanie, czy zamierzają przedłużyć umowę. Polins informuje też w komunikacie, że „speł nia wszystkie wymagania finansowe i zamierza kontynuować swoją działalność w nadchodzącym 2020 roku”. Nasz rozmówca zbliżony do firmy jest innego zdania. Twierdzi, że o skali problemów ubezpieczyciela świadczą kontrole wszczęte w połowie grudnia przez Urząd Komisji Nadzoru Finansowego w firmach Polins i Crawford Polska. Z nieoficjalnych informacji wynika, że KNF prowadzi też kontrolę w Gefionie — za zgodą duńskiego regulatora.

— Jesteśmy w bieżącym kontakcie z duńskim organem nadzoru — mówi Jacek Barszczewski, rzecznik KNF, zastrzegając, że „informacje dotyczące działań nadzorczych KNF wobec konkretnych podmiotów oraz pozyskane w toku kontaktów z nadzorami macierzystymi i zagranicznymi są objęte ustawową tajemnicą”.

Zaznacza też, że „dotychczasowe komunikaty w sprawie Gefionu pozostają w mocy”. Chodzi o dwie grudniowe publikacje, w których KNF informuje, że „nie odpowiada za wypłacalność duńskiego ubezpieczyciela” i uprzedza, co się stanie, gdy firma przestanie wypłacać odszkodowania.

Ubezpieczeniowe wieści
Newsletter, który dostarczy informacji na temat tego, co dzieje się w branży ubezpieczeń.
ZAPISZ MNIE
×
Ubezpieczeniowe wieści
autor: Karolina Wysota
Wysyłany co dwa tygodnie
Karolina Wysota
Newsletter, który dostarczy informacji na temat tego, co dzieje się w branży ubezpieczeń.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

„Według przepisów prawa polskiego sąd może ogłosić jego [Gefionu — red.] upadłość. Wtedy posiadacze umów ubezpieczenia OC po upływie trzech miesięcy tracą ochronę ubezpieczeniową (…). Klienci muszą zawrzeć nową umowę ubezpieczenia. Za brak OC posiadaczy pojazdów mechanicznych grozi opłata karna, której wysokość zależna jest od liczby dni, przez które posiadacz pojazdu pozostawał bez ochrony ubezpieczeniowej, oraz od rodzaju tego pojazdu. Brak ważnej umowy ubezpieczenia OC posiadacza pojazdu oznacza konieczność opłacenia kary nawet do 6750 zł” — napisała KNF.

Skala problemu

Gefion nie raportuje do KNF, ale odprowadza składki do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG), który zajmuje się wypłatą odszkodowań i świadczeń poszkodowanym w wypadkach i kolizjach drogowych, spowodowanych przez nieubezpieczonych posiadaczy pojazdów. Na tej podstawie można oszacować udział ubezpieczyciela w rynku. I tak na koniec III kwartału 2019 r. Gefion miał zaledwie 0,5-procentowy wkład w rynek OC komunikacyjnego (przychody ze składek ogółem wynosiły 147,3 mln zł), a rok wcześniej — 0,9 proc. Od 1 stycznia 2019 r. duński odpowiednik naszego UFG dla ubezpieczeń majątkowych pokrywa zobowiązania szkodowe wyłącznie dla polis zawartych w Danii.

Branża czuwa

Polska Izba Ubezpieczeń (PIU) z niepokojem przygląda się działalności Gefionu w Polsce. Wielokrotnie informowała nadzór o swoich obawach, ostrzegała też rynek na blogu.

— PIU podczas trwającej rewizji Solvency II [regulacja europejska dla branży ubezpieczeniowej dotyczącawypłacalności — red.] poprze wzmocnienie nadzoru nad ubezpieczycielami prowadzącymi działalność transgraniczną w ramach swobody świadczenia usług i przedsiębiorczości. Trzeba ustanowić mechanizmy zapobiegania takim nieprawidłowościom. W szczególności poprzemy zacieśnienie współpracy między nadzorcami macierzystymi i przyjmującymi, a także zapewnienie EIOPA [Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych — red.] niezbędnych narzędzi do interwencji tam, gdzie współpraca między organami krajowymi jest niewystarczająca — mówi Iwona Szczęsna, menedżer zespołu ds. współpracy międzynarodowej w PIU.

Jej zdaniem budowanie zaufania do rynku ubezpieczeń wymaga takiej samej kontroli działalności ubezpieczycieli w całej UE (obecnie tak nie jest) — niezależnie od tego, czy działają na rynku krajowym czy zagranicznym.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karolina Wysota

Polecane