Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar uzyskał potwierdzenie: należąca do chińskiego koncernu SAIC Motor marka MG Motor będzie sprzedawana w Polsce. Oficjalny debiut nad Wisłą zaplanowano jeszcze w tym roku. Na razie nieznane są konkrety dotyczące sieci sprzedaży czy oferty modelowej. Warto jednak zaznaczyć, że MG Motor (MG) to już kolejna marka koncernu SAIC Motor, która będzie dostępna w naszym kraju. Od pewnego czasu koncern reprezentują należące do niego marki: Seres, Maxus, LEVC oraz Skywell. Mimo to SAIC nie może na razie pochwalić się wynikami. Od stycznia do końca sierpnia 2023 r. zarejestrowano w Polsce zaledwie osiem aut osobowych marki Seres, 115 osobowych i dostawczych marki Maxus oraz 24 auta marki Skywell. Danych dotyczących marki LEVC nie ma, ponieważ statystyki obejmują tylko 50 najpopularniejszych marek. LEVC uplasował się więc poza pierwszą pięćdziesiątką, rejestrując kilka aut, albo nie sprzedał żadnego. Czy wejście kolejnej marki zmieni pozycję koncernu na naszym rynku? Niewykluczone — MG odnosi spore sukcesy na Starym Kontynencie. W pierwszej połowie 2023 r. sprzedał prawie 104,3 tys. aut, o ponad 128 proc. więcej niż rok wcześniej. Jest już na prawie wszystkich europejskich rynkach z wybraną ofertą samochodów elektrycznych, benzynowych i hybryd plug-in w zależności od lokalnych wymagań. Warto też dodać, że to właśnie MG jest obecnie najbardziej popularną w Europie chińską marką. W ciągu minionego roku jej udział w europejskim rynku nowych aut podwoił się i wynosi 1,6 proc. W rankingach wyprzedza m.in. takie marki jak Mazda, MINI czy Suzuki.
Najważniejszym europejskim rynkiem dla MG jest Wielka Brytania, która odpowiada za blisko 40 proc. europejskiej sprzedaży. Wynika to z faktu, że marka ma brytyjskie korzenie (SAIC Motor przejął prawa do niej w 2006 r. po bankructwie brytyjskiej firmy MG Rover Group).
Obecna oferta MG obejmuje samochody osobowe. W Europie sprzedawanych jest pięć modeli, a największą popularnością cieszy się w pełni elektryczny MG4. To kompakt — konkurencja m.in dla modelu ID.3 produkowanego przez Volkswagena. Na innych rynkach samochód dostępny jest w trzech wariantach mocy (od 170 do 245 KM) i z trzema akumulatorami (51, 64 lub 77 kWh). Maksymalny zasięg to 520 km w trybie mieszanym. Polskich cen jeszcze nie ma, ale w Niemczech cennik otwiera kwota 33 tys. EUR.
W Europie MG chce nie tylko sprzedawać auta, ale również je montować. Niedawno media informowały, że szykuje się do budowy montowni w Wielkiej Brytanii lub innym europejskim kraju.
Warto przypomnieć, że poza markami należącymi do SAIC Motor w Polsce są obecne również inne chińskie samochody. Kilka miesięcy temu firma Inter Cars została dystrybutorem na Polskę aut użytkowych BYD (największego na świecie producenta aut na prąd). Jest już u nas obecny także koncern Chery Automobile. Pierwsze auta jego marek Omoda i Jaecoo mają trafić do klientów w 2024 r.

