W 2017 r. na rynku hotelowym w Polsce inwestorzy ulokowali ponad 350 mln EUR. Ciekawie dla sektora zaczął się także ten rok. Fundusz Union Investment poinformował właśnie o zakupie dwóch hoteli sieci Holiday Inn. Sprzedającym jest notowana na wiedeńskiej giełdzie spółka UBM.

Świetne miejsca
Pierwszy ze zbywanych przez nią obiektów powstaje na gdańskiej Wyspie Spichrzów. Oprócz 240 pokoi zaoferuje pięć sal konferencyjnych o łącznej powierzchni 480 mkw. i parking podziemny z 44 miejscami. Budynek będzie się starał o złoty certyfikat LEED. Podpisanie końcowej umowy wraz z przekazaniem praw zaplanowano na połowę 2019 r. Wartość transakcji to około 38 mln EUR. Do końca stycznia tego roku Union Investment sfinalizuje także przejęcie 256-pokojowego hotelu Holiday Inn przy ulicy Twardej w centrum Warszawy. Umowę przedwstępną określającą warunki zakupu zawarto pod koniec 2015 r. Wartość kontraktu opiewa na 41 mln EUR. Holiday Inn Warsaw City Centre otwarto w grudniu 2017 r. Poza rozwiniętym zapleczem konferencyjnym w budynku znajdują się m.in. studio fitness, całodobowa restauracja i bar. Obiekt wkrótce otrzyma złoty certyfikat LEED.
— Hotele Holiday Inn w Warszawie i Gdańsku znajdują się w świetnych miejscach, atrakcyjnych zarówno dla turystów, jak też osób podróżujących w celach biznesowych. Jesteśmy również przekonani o nieprzeciętnie wysokiej jakości tych budynków. W portfolio funduszy z naszej grupy znajdują się już trzy obiekty tego typu w Polsce — dwa hotele Radisson Blu w Krakowie i Wrocławiu oraz Hampton by Hilton w Warszawie. Ich łączna wartość to ponad 105 mln EUR — mówi Fabian Hellbusch, dyrektor ds. komunikacji Union Investment Real Estate, zapewniając, że fundusz dostrzega wielki potencjał w polskim rynku hotelowym.
— W miastach ważnych dla turystyki i biznesu, jak np. Warszawa, wciąż istnieje niedobór nowoczesnych obiektów noclegowych. Także Gdańsk, Kraków i Wrocław przyciągają coraz więcej turystów, a prognozy na następne lata są bardzo pozytywne. Jednak, podobnie jak w przypadku centrów handlowych lub biur, to, czy inwestycja będzie interesująca dla Union Investment, zależy od położenia, konceptu hotelu i jakości budynku — przyznaje Fabian Hellbusch.
Rosnące wskaźniki
Według danych firmy Cushman & Wakefield, w 2017 r. na rynku hotelowym w Polsce zawarto 16 transakcji.
— Do najważniejszych należy sprzedaż sześciu hoteli z portfolio spółki Warimpex, sprzedaż hotelu Radisson Blu w Warszawie oraz Sheraton Kraków. Przewidujemy, że dobrewyniki branży hotelarskiej, która zapewnia wysokie przychody, będą zachęcać międzynarodowych i lokalnych graczy do większej aktywności na rynku hotelowym — uważa Maria Zielińska z firmy Cushman & Wakefield. Podobne obserwacje ma Aleksandra Burkot, konsultant z działu badań rynku firmy Knight Frank.
— Poprawa jakości usług hotelowych, rosnąca liczba korzystających z nich turystów indywidualnych i gości biznesowych, a także wzrost wskaźników cen osiąganych za pokój i wzrost wskaźników obłożenia pokoi hotelowych w Polsce to główne czynniki, które skłaniają inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych do lokowania kapitału w tym segmencie — twierdzi Aleksandra Burkot.