Czytasz dzięki

Kolejny lockdown dołuje firmy

opublikowano: 18-11-2020, 12:45

Przedsiębiorcy prowadzący małe i średnie firmy coraz gorzej oceniają sytuację w gospodarce i we własnym biznesie.

Z badania Skaner MŚP, które od jedenastu lat co kwartał prezentuje Instytut Keralla Research, wynika, że MŚP nigdy nie były jeszcze w tak słabych nastrojach. Obrazujący je wskaźnik KERNA spadł do poziomu 89,92 pkt, czyli wartości najniższej od początku badania. Rok wcześniej w analogicznym okresie był on aż o 26 pkt wyższy.

AdobeStock

Wpłynęły na to przede wszystkim negatywne prognozy dotyczące sytuacji gospodarczej w Polsce w nadchodzących trzech miesiącach. Odsetek pesymistów w tym zakresie wzrósł w porównaniu z poprzednim kwartałem aż o 25,6 pkt. Aktualnie już 73 proc. mikro, małych i średnich firm zakłada negatywny kierunek zmian, jeśli chodzi o gospodarkę w czwartym kwartale tego roku. Polepszenia w końcówce roku spodziewa się jedynie 2,6 proc. przedsiębiorców (spadek o 6,4 pkt. proc. kwartał do kwartału).

Ponadto więcej przedsiębiorców niż trzy miesiące temu spodziewa się dalszego pogorszenia kondycji własnego biznesu – to 39 proc., o 7,6 pkt proc. więcej niż w poprzedniej edycji badania. Jednoczenie spada odsetek tych, którzy zakładają, że sytuacja ekonomiczna ich firm poprawi się w czwartym kwartale (zaledwie 6,2 proc. badanych).

Pytani przedsiębiorcy słabiej oceniają również minione trzy miesiące. Aktualnie 44,2 proc. negatywnie ocenia sytuację ekonomiczną własnego biznesu, a o poprawie informuje 9 proc. przedsiębiorców. Natomiast odsetek odnoszących się negatywnie do sytuacji gospodarczej Polski w minionych trzech miesiącach utrzymuje się na zbliżonym poziomie. Negatywne oceny wyraża 73 proc. firm.

Instytut Keralla Research sprawdził też, jak wygląda obecnie zainteresowanie MŚP inwestycjami. Index ZAIR, ilustrujący skalę zakupów dokonywanych przez firmy, jest na poziomie minus 66,04 pkt. To o 1,18 pkt. więcej niż w poprzednim kwartale, ale wciąż bardzo niewiele. Opiera się on na wskazaniach firm dotyczących decyzji odnośnie inwestycji i rezygnacji z nich w danym kwartale. Przedsiębiorcy pytani są o inwestycje dotyczące ośmiu obszarów. Na tej liście są: platforma e-commerce, maszyny i technologie, pojazdy służbowe, oprogramowanie, nieruchomości, szkolenia nieobowiązkowe pracownicze, reklama i zatrudnianie pracowników.

Badanie pokazuje, że przedsiębiorcy, którzy zamierzają inwestować w środki trwałe, najczęściej deklarują zakup nowych maszyn i technologii, a także wydatki na firmowy samochód i oprogramowanie.

- Największy spadek skłonności inwestycyjnej nastąpił w obszarze zatrudnienia. O ile jeszcze w trzecim kwartale trwała walka o utrzymanie miejsc pracy, a nawet część badanych firm zatrudniała, o tyle obecnie większość przedsiębiorców nie ma większych planów wobec tego obszaru – mówi Katarzyna Pydych, dyrektor generalna Keralli Research.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane