Kolejowa rewolucja przemysłowa

6 mld zł — co najmniej tyle zainwestują PLK w poprawę stanu linii dla transportu towarowego, by usprawnić dostęp do portów i ośrodków przemysłowych. Oby tylko remont ich nie sparaliżował

Polskie Linie Kolejowe (PLK), operator infrastruktury dla pociągów, od lat modernizują tory, obiecując lepszą jakość usług dla pasażerów. W tym roku inwestycyjna szala przechyli się na korzyść przewoźników towarowych.

Długotrwałe i uciążliwe modernizacje torów przez PKP PLK, w których radzie nadzorczej zasiada Arkadiusz Krężel, są jednym z powodów odpływu pasażerów. Oby remont infrastruktury dla pociągów towarowych przebiegał sprawniej, bo firmy przewożące nimi towary nie mają alternatywy.
[FOT. GK, TP]
Zobacz więcej

Długotrwałe i uciążliwe modernizacje torów przez PKP PLK, w których radzie nadzorczej zasiada Arkadiusz Krężel, są jednym z powodów odpływu pasażerów. Oby remont infrastruktury dla pociągów towarowych przebiegał sprawniej, bo firmy przewożące nimi towary nie mają alternatywy. [FOT. GK, TP]

— W latach 2014-23 planujemy położyć większy nacisk na inwestycje w linie przeznaczone dla transportu towarowego, poprawiając dostęp do portów, stref ekonomicznych oraz dużych ośrodków przemysłowych. Inwestycje kolejowe będą bodźcem do rozwoju gospodarczego Polski — zapowiada Arkadiusz Krężel, szef rady nadzorczej PLK.

Do hut, kopalni…

Resort infrastruktury przedstawił dokumenty zawierające m.in. listy projektów kolejowych, które zostaną poddane strategicznej ocenie oddziaływania na środowisko, by z ich realizacją wystartować w rozpoczynającej się unijnej perspektywie finansowej 2014-20. Inwestycje z myślą o usprawnieniu transportu towarowego, które się na nich znalazły, są warte co najmniej 6 mld zł. Kolejarze wpisali na listę m.in. warte 300 mln zł prace na kilku liniach na trasie Dorota/Chorzów Stary — Mysłowice Brzezinka — Oświęcim, położone w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym.

Wyremontowane szlaki mają połączyć regionalne ośrodki z liniami C-E 65 i E-30, tworząc tzw. główny korytarz transportowy nr 5. Jego alternatywą będzie połączenie Zagłębia Dąbrowskiego i wschodniej części Górnego Śląska oraz ośrodka przemysłowego Częstochowy z C-E 65. Prace na odcinku Wyczerpy — Chorzew Siemkowice pochłoną 150 mln zł.

Tyle samo będzie kosztował remont trasy Legnica — Rudna Gwizdanów, poprawiający połączenie Legnicko-Głogowskiego Okręgu Miedziowego z liniami C-E 59 i E-30. Nowe tory będą też ułożone na liniach prowadzących do Orlenu i Anwilu oraz portów w Gdyni, Gdańsku i Szczecinie. To tylko niektóre z umieszczonych na listach projektów.

— Gonimy kraje Europy Zachodniej, które planują dobudowę nowych dwóch par torów na przykład do portów, m.in. w Hamburgu. My, zanim zaczniemy myśleć o budowie nowej infrastruktury, musimy poprawić stan tej, którą mamy — dobrze więc, że PLK wreszcie postanowiły przeprowadzić remont szlaków, z których korzystają przewoźnicy towarowi — mówi Michał Beim, ekspert Instytutu Sobieskiego.

Remontowy zator

Cieszą się też przedsiębiorcy, choć jednocześnie obawiają się, czy remonty nie zakłócą ich działalności.

— Infrastruktura kolejowa wymaga modernizacji, dobrze więc, że pojawiają się fundusze na przeprowadzenie napraw. Ważne jednak jest to, by PLK dobrze zaplanowały inwestycje, by nie prowadziły ich równolegle na kilku liniach. Dla górnictwa nie ma alternatywy, węgla dla energetyki nie da się dowieźć ciężarówkami. Zależy nam na tym, by mimo remontów przewozy odbywały się bez zakłóceń — podkreśla Artur Trzeciakowski, wiceprezes Katowickiego Holdingu Węglowego.

Przedsmak tego, co może się zdarzyć, gdy remonty ruszą pełną parą, kolejarze, górnicy i energetycy poczuli już kilka miesięcy temu. W drugiej połowie 2013 r. z powodu prac remontowych na Śląsku prędkość przewozowa spadła z 23-25 km/h nawet do 10 km/h. Jednocześnie przewozy kruszyw drogowych okazały się większe od prognozowanych. W rezultacie przewoźnikom kolejowym zabrakło taboru — setki tysięcy ton węgla, który kilka miesięcy temu powinien trafić do energetyki, do dziś zalegają na kopalnianych hałdach.

— Cargo robi, co może — stara się dostarczać wagony do przewozu, żeby rozładować zator. Mamy nadzieję, że wkrótce uda się rozwiązać problem i węgiel trafi do odbiorców. Nie chcielibyśmy jednak, by podobne kłopoty pojawiały się, gdy na szeroką skalę ruszą kolejowe modernizacje — dodaje Artur Trzeciakowski.

Przedstawiciele innych sektorów przemysłowych uważają, że górnicy i energetycy nie powinni narzekać, bo i tak przewoźnicy kolejowi traktują ich lepiej niż innych klientów.

— Kiedy zaczyna się „akcja zima”, priorytetem dla kolei jest przewożenie węgla dla energetyki. My na dostarczenie składu musimy czekać kilka dni, a wagony, które przyjeżdżają, są w opłakanym stanie, więc coraz częściej przerzucamy się na tańszy transport drogowy. Nie zawsze jednak może on być alternatywą dla przewozów kolejowych — twierdzi Przemysław Sztuczkowski, prezes i właściciel Cognoru.

Przedstawiciele sektora hutniczego cieszą się z planowanych inwestycji w linie kolejowe, bo ich realizacja oznacza nie tylko poprawę usług przewozowych, ale także zamówienia na wyroby stalowe.

Zdaniem Przemysława Sztuczkowskiego, transport kolejowy potrzebuje nie tylko remontu torów, ale też odnowienia taboru. — Obecny niemal nie nadaje się do użytku — uważa prezes Cognoru.

Adam Purwin, p.o. prezesa PKP Cargo, podczas niedawnego spotkania z dziennikarzami zapewniał, że spółka będzie inwestować w modernizację lokomotyw i wagonów, ale oprócz zakupu 330 platform dla intermodalu spektakularnych zakupów raczej nie będzie. Przewoźnicy kolejowi liczą się z tym, że podczas remontów pociągi będą jeździć w żółwim tempie, więc tabor będzie bardzo potrzebny. Mimo to, nie warto w niego nadmiernie inwestować, bo — jak zapowiadają PLK — po wyremontowaniu torów towarowych prędkość przewozowa wzrośnie do 50-60 km/h, a wówczas przewoźnicy będą potrzebować mniej wagonów niż przy prędkości 10-20 km/h.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Kolejowa rewolucja przemysłowa