Kolej się rozpędza. Jeszcze niedawno zarówno spółki z grupy PKP, jak i samorządy miały problem z przygotowaniem i realizacją inwestycji, ale pokonały pierwsze trudności i z impetem przygotowują się do wykonania zadań w unijnej perspektywie 2014-20.
— Do naszego resortu wpłynął krajowy plan kolejowy, w którym przewidziano realizację inwestycji wartości 58,6 mld zł — szacuje Adam Zdziebło, wiceminister infrastruktury i rozwoju. Zapisano w nim zarówno modernizację i remont torów, dworców, naprawę i zakup pociągów oraz kolejowe inwestycje samorządowe. Na liście są także zadania z unijnego programu Łącząc Europę.
— Już mamy przygotowane projekty warte 8 mld zł i zabiegamy, by Komisja Europejska szybko ogłosiła konkursy, byśmy szybko mogli je zgłosić — chwali Adam Zdziebło. Polscy kolejarze są gotowi do zgłoszenia w unijnych konkursach pięciu projektów: E75 Sadowne — Białystok, E20 Sochaczew — Swarzędz, linia obwodowa Warszawa Zachodnia — Warszawa Gdańska, Warszawa Włochy — Grodzisk Mazowiecki oraz E59 Czempiń — granica Wielkopolski. Na razie nie ujawniono jaki będzie unijny wkład w kolejowyprogram, bo resort infrastruktury w marcu rozpocznie z Brukselą negocjacje umowy partnerstwa i będzie namawiać unijnych urzędników, by więcej przyznanych Polsce funduszy na infrastrukturę przelać na drogi, a nie na kolej. Mimo że kolejarze coraz sprawniej wykorzystują unijne fundusze, nie są w stanie przebić drogowców. W 2013 r. certyfikacja Polskich Linii Kolejowych, zarządcy torów, sięgnęła 4,3 mld zł, czyli 22 proc. planu, podczas gdy w 2012 r. było to 10 punktów procentowych mniej. Na drogach wykorzystanie funduszy unijnych dawno przekroczyło 80 proc. Rządowi urzędnicy cieszą się jednak z bicia przez PLK rekordów w wydawaniu pieniędzy na inwestycje.
— W 2013 r. wykonano 96 proc. planu, czyli zrealizowano projekty za 5,6 mld zł. W tym roku plan jest bardzo ambitny, bo wydatki mają zwiększyć się o blisko 40 proc. i wynieść 7,3 mld zł — podkreśla Zbigniew Klepacki, wiceminister infrastruktury i rozwoju. To dużo, bo jeszcze w 2012 r. wydatki PLK nie przekraczały 4 mld zł. Warto jednak podkreślić, że pierwotny plan zakładał w 2013 r. inwestycje warte 7 mld zł, a w 2014 r. — 9 mld zł. Jego urealnienie poprawiło statystyki wykonania.